Connect with us

رویداد های اخیر

سازمان قطر برای حمایت از ۳۰ هزار شاگرد افغان قرارداد امضا کرد

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۲, ۱۴۰۲)

صندوق توسعه قطر روز سه شنبه (۱حمل ۱۴۰۲ ) تفاهم نامه‌ای را با وزارت معارف امارت اسلامی افغانستان برای حمایت از یک پروژه تعلیمی برای ۳۰ هزار دانش آموز افغان امضا کرد.

این تفاهم نامه در دیدار خلیفه بن جاسم الکواری، مدیرکل صندوق توسعه قطر و مولوی حبیب‎الله آغا، وزیر معارف امارت اسلامی افغانستان به امضا رسید.

رسانه های قطری گزارش داد که هدف از این پروژه ثبت نام ۳۰ هزار شاگرد است که ۵۰ درصد آنها دختر هستند تا تعلیمات ابتدایی خود را در چندین ولایت افغانستان تکمیل کنند.

این پروژه مشترک که به مدت سه سال ادامه خواهد داشت، اکثر کودکانی را که در مکاتب ثبت نام نمی‌کنند و نیازمندان اند و همچنان دختران و شاگردان دارای معلولیت را قادر به فراگیری تعلیم می‌سازد.

بر اساس گزارش‌ها، کار و هماهنگی با مکاتب محلی برای ساخت و بازسازی صنوف درس و بهبود امکانات صحی صورت خواهد گرفت.

همچنین این پروژه تعلیمی زمینه استخدام معلمان بیشتر و مشارکت شرکای کلیدی برای ثبت نام شاگردان را فراهم می‌کند.

خلیفه بن جاسم الکواری گفت: «ما معتقدیم که تعلیم یکی از مهمترین ارکان برای رفاه کشورهای کمتر توسعه یافته است. متاسفانه امروز در افغانستان ۳.۷ میلیون کودک بازمانده از مکتب وجود دارد که ۶۰ درصد آنها دختر هستند.»

وی افزود:«از طریق این توافقنامه، ۳۰ هزار شاگرد دختر و پسر را که ۵۰ درصد آنها دختر خواهند بود، پوشش می‌دهیم و این بخشی از چشم‌انداز ما برای حمایت از دسترسی عادلانه به تعلیم برای همه است.»

رویداد های اخیر

Afghanistan’s minister of transport and aviation attends regional meeting in Uzbekistan

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

Hamidullah Akhundzadeh, acting Minister of Transport and Aviation, headed a delegation to Uzbekistan for a ‘Six-Party Corridor’ meeting that included representatives from Afghanistan, Russia, Belarus, Pakistan, Kazakhstan and Uzbekistan.

On the sidelines of this meeting the Afghanistan delegation discussed trade through the corridor with the other five relevant countries.

According to the ministry of transport and aviation, Akhundzadeh met with the deputy ministers of transport of Russia and Belarus.

He also discussed ways to expand transit between Afghanistan and Russia; and Afghanistan and Belarus, and provide the necessary facilities to achieve this.

The ministry added that the acting minister had a bilateral meeting with the Minister of Transport and the Special Representative of the President of Uzbekistan on Afghanistan and discussed the expansion of road transport between the two countries.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار هیأت عالی رتبه مالیزیایی با مقام‌های امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

هیأت اعزامی از کشور مالیزیا به‌سرپرستی داکتر شاه‌زلینا، نماینده صدراعظم این کشور در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه گفت، مالیزیا خواهان گسترش روابط خود با امارت اسلامی است.

نماینده صدراعظم مالیزیا در این دیدار گفته است که، کشورش همچنان خواهان ایجاد برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت برای دیپلومات‌ها و کارمندان دولتی افغانستان در زمینه‌های مختلف است.

در همین‌حال، سرپرست وزارت خارجه در این دیدار روابط افغانستان و مالیزیا را در حال گسترش خواند و از دولت این کشور خواست تا برای افغان‌های مقیم مالیزیا امکانات صحی و آموزشی را فراهم نماید.

درهمین حال، معاون سیاسی ریاست الوزراء در دیدار با هیئت دولت مالیزیا، گفت که امارت اسلامی در بخش‌های اقتصادی و سیاسی دست‌آوردها دارد و به‌شمول منطقه، جهان از افغانستان نگرانی ندارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار ضمیر کابلوف با وزرای خارجه و داخله امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۴, ۱۴۰۳)

ضمیر کابلوف، نماینده رئیس جمهور روسیه در دیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان گفته است، که هر نشستی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود باید به توافق حکومت افغانستان باشد و توافق حکومت افغانستان در نشست آیندۀ دوحه که از سوی سازمان ملل برگزار می‌گردد، نیز ضروری است.

نماینده رئیس جمهور روسیه افزوده است، که جامعه جهانی باید بجای میکانیزم‌های چند جانبه، روابط و میکانیزم‌های دوجانبه را با حکومت افغانستان اتخاذ کند.

از سوی هم آقای متقی، از موقف مسکو در نشست‌های جهانی استقبال کرده و بر تقویت روابط سیاسی و تجارتی تاکید کرده است.

با این حال آقای متقی افزوده که روابط افغانستان با کشورهای منطقه در حالی شگوفایی است و افغانستان در بیشتر کشورهای منطقه سفارت دارد.

همزمان با این آقای کابلوف از وزیر امورخارجه کشور دعوت کرده است که در سال روان به مسکو سفر کند.

درهمین حال، نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله نیز دیدار نموده است.

وزارت امور داخله می‌گوید که در این دیدار دو جانبه، در کنار روابط افغانستان و روسیه روی مسایل سیاسی و امنیتی منطقه نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!