رویداد های اخیر

سازمان مللل برای دفاع از حقوق زنان و دختران به کار اش در افغانستان ادامه میدهد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۰)

انتونیو گوترش، سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد می‌گوید که برای ترویج و دفاع از حقوق زنان و دختران در افغانستان به کار خود در این کشور ادامه خواهد داد.

گوترش می افزاید که تا برگشت دختران و زنان به مکاتب و وظایف شان فعالیت خود در افغانستان را متوقف نخواهد کرد.

گوترش  گفته فعالیت خود را “تا زمانی که دختران نتوانند به مکاتب بازگردند و زنان به وظایف خود بازگردند و در زنده‌گی عمومی مشارکت کنند، متوقف نخواهیم” کرد.

از سوی دیگر، فعالان حقوق زن میگویند تا زمانی که امارت اسلامی حقوق کار و تحصیل را برای خانم‌ها در کشور مساعد نسازد، نمیتواند داعیه مشروعیت را به گردن بکشد.

شکریه بارکزی، فعال حقوق زن، در این باره گفت:”من فکر میکنم سیاست داخلی که مبنای آن تبعیض جنسیتی، قومی و زبانی به هیچ وجه نمیتانه داعیه مشروعیت را به سینه بزند.”

در همین حال، فعالان میگویند که بازیگران سیاسی دخیل در معادلات افغانستان باید به حقوق زنان، اطفال و اقشار بی دفاع افغانستان احترام بگذارند و نباید این اقشار آسیب پذیر قربانی سیاسیت‌های رقابتی قرار گیرند.

ثریا پیکان، فعال حقوق زن، در این باره گفت:”حال توجه سازمان ملل را در مورد حقوق زنان افغانستان و مردم افغانستان میخواهیم، از این‌ها تقاضا می‌کنیم تا از بازیگران سیاسی بخواهند که حقوق زنان، اطفال و مردم بی دفاع افغانستان را در دایره سیاست‌های رقابتی خود قرار ندهند و کوشش کنند تا جلو فاجعه انسانی را در کشور بگیرند.”

این در حالی است که پس از  تسلط امارت اسلامی بر افغانستان متعلمین دختر بالاتر از صنوف شش نمی‌توانند به مکاتب بروند.

امارت اسلامی گفته که تا زمان ایجاد فضای مناسب و امن، دختران این صنف‌ها نمی‌تواند به مکاتب ‌شان بروند.

در برخی از ولایت‌ها اما گفته شده است که همه دختران اجازه یافته‌اند به مکاتب بروند.

Trending

خروج از نسخه موبایل