رویداد های اخیر

سازمان ملل با اکثریت آرا ماموریت یوناما در افغانستان را برای یکسال دیگر تمدید کرد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۷, ۱۴۰۰)

شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت آرا، ماموریت نمایندگی این سازمان در افغانستان را یکسال دیگر تمدید کرد. روسیه رای ممتنع و ۱۴ عضو شورای امنیت رای مثبت دادند.

سفیر ناروی در سازمان ملل این ماموریت را حیاتی توصیف کرد. ونماینده روسیه افزود که حمایت از حاکمان جدید افغانستان سبب میشود که یوناما بتواند به صورت موثر ماموریت خود را تکمیل کند.

این نُخستین بار است که ماموریت سازمان ملل در افغانستان پس از تسلط امارت اسلامی تمدید می‌شود.

سر انجام اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه‌ی، مأموریت سیاسی این سازمان در افغانستان را یک سال دیگر تمدید کردند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد می‌گوید که:” ما نمیخواهیم که مأموریت کمک‌های سازمان ملل در افغانستان به یک مأموریت غیرممکن سازمان ملل تبدیل شود. حمایت از سوی مقامات بالفعل به مأموریت اجازه می‌دهد تا به طور مؤثر وظایف خود را انجام دهد و به اهداف خود دست یابد”.

در این قطعنامه از حکومت کنونی افغانستان نام برده نشده است اما سفیر ناروی در سازمان ملل این مأموریت را حیاتی توصیف میکند.

به گفته ای مونا جول ماموریت جدید یوناما نه تنها در بخش رسیدگی به بحران انسانی بل برای رسیدن به صلح وثبات در افغانستان بسیار مهم است.

مونا جول، نماینده دایمی ناروی در سازمان ملل گفت:” این قطعنامه به یوناما یک اختیار محکم می‌دهد تا با همه بازیگران مرتبط در تمام جنبه‌های ماموریت خود تعامل داشته باشد. این شامل طالبان (امارت اسلامی) نیز می‌شود، اما این به هیچ وجه به معنای به رسمیت شناختن طالبان (امارت اسلامی) از سوی سازمان ملل نیست.”

جفری دلاورنتیس، که نماینده ایالات متحده در این نشست بود، گفت که:” این ماموریت نشان دهنده “تعهد پایدار” جهان به افغانستان است.”

این نُخستین بار است که شورای امنیت سازمان ملل بدون اینکه کشورها امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند وکرسی نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل به فرد معرفی شده امارت اسلامی داده شود ماموریتش را تمدید میکند.

امارت اسلامی هم بارها خواستار واگذاری کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل به حاکمان جدید شده است اما سازمان ملل از این کار خود داری کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل