جهان

سازمان ملل حمله موشکی بر یک پایگاه نظامی در مرکز یمن را محکوم کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

سازمان ملل روز یکشنبه، ۲۹ جدی، حمله موشکی حوثیها بر یک پایگاه نظامی نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری تبعیدی آن کشور، که دست کم ۸۰ کشته جا گذاشت، را محکوم کرده است.

این حمله شامگاه شنبه، بر مسجد استقبال واقع در پایگاه آموزشی در مارب، واقع در ۱۲۰ کیلومتری شرق صنعا پایتخت آن کشور، در هنگام نماز صورت گرفته است که در نتیجه دست کم ۱۳۰ نفر دیگر نیز زخم برداشته اند.

این شهر هم اکنون زیر اداره نیروهای وفادار به رییس‌جمهوری تبعیدی آن کشور قرار دارد.

خبرگزارش رویترزش گفته است که این حمله موشکی می‌تواند روند شکننده سیاسی برای برقرار آرامش در یمن پس از جنگ پنج ساله را به خطر اندازد.

شماری از رسانه ها گزارش داده اند که در این حمله دو پایگاه آموزشی نیروهای وفادار به منصور هادی مورد هدف حملات موشکی و هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفته است.

در همین حال مارتین گریفیتس، فرستاده‌ی ویژه سازمان ملل در یمن با محکوم کردن این حمله از طرف های درگیر خواسته است که “انرژی شان را در جبهه های جنگ نه بلکه به سوی سیاست سوق دهند.”

آقای گریفیتس گفته است که پیشرفت برای کاهش تنش‌ها در یمن که به سختی به دست آمده بسیار شکننده است و اقداماتی اینچنین می‌تواند مسیر پیشرفت را تغییر دهد.

فرستاده ویژه سازمان ملل تاکید کرده است: “میز مذاکرات برای حل جنگ نسبت به میدان‌های نبرد موثر تر است.”

حوثی‌ها تا هنوز مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

یمن نزدیک به پنج سال است که شاهد درگیری خونین میان حوثی‌های مورد حمایت ایران و نیروهای وفادار به دولت عبد ربه منصور هادی مورد حمایت کشورهای عربی و غرب است.

حوثی‌ها در اواخر سال ۲۰۱۴، صنعا پایتخت یمن را از کنترل دولت آن کشور خارج کرد و در اوایل سال ۲۰۱۵، ایتلافی به رهبری عربستان سعودی، با هدف حمایت از دولت آقای هادی وارد جنگ داخلی آن کشور شد.

سازمان ملل در تلاش است که روند گفتگوهای سیاسی برای پایان دادن به جنگ یمن را احیا کند، و همزمان عربستان سعودی نیز از اواخر تابستان امسال، با هدف کاهش تنش‌ها، گفتگوهایی غیر رسمی با حوثی‌ها برگزار کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل