رویداد های اخیر

سازمان ملل خواهان کمک‌های فوری به افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۴, ۱۴۰۰)

نهادهای سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای غیردولتی از تمویل کنندگان بین المللی خواسته تا به تعهدات شان مبنی بر کمک‌های عاجل به افغانستان فورا عمل کنند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در یک اعلامیه گفته که میلیون‌ها افغان از درگیری‌های،  آواره‌گی‌ها، فقر، ویروس کرونا وخشکسالی متاثر شده اند.

این نهاد گفته که سیستم صحی و اقتصادی افغانستان نیز در حالت سقوط قرار دارند.

این دفتر افزوده:” موجودیت نیازها و آسیب پذیری‌ها با این رویدادهای اخیر رابطه عمیق دارد و تکان اقتصادی مردم افغانستان را با بحران روبرو میکند.”

در اعلامیه آمده” بدون اقدام عاجل، وضعیت بشری در افغانستان تا سال آینده بدتر خواهد شد، مقام‌های افغان، اعضای سازمان ملل، تمویل کنندگان، نهادهای بشردوستانه و دیگر شرکا باید فورا متحد شوند تا از فاجعه انسانی در افغانستان جلوگیری شود.”

این درحالی است که ماه گذشته تمویل کنندگان بین المللی گفته بودند که برای کمک به ‌ ۱۰.۸ میلیون افغان‌ آسیب پذیر ۶۰۶ میلیون دالر نیاز است.

در اعلامیه دفتر هماهنگی سازمان ملل در امور هماهنگی کمک‌های بشردوستانه آمده:” تعهدات تمویل کنندگان باید به واقعیت تبدیل شود تا سازمان‌های بشردوستانه فورا عمل کند.”

سازمان ملل از حکومت جدید افغانستان خواسته تا به کمک‌های بشردوستانه فورا اجازه بدهند تا به نیازمندان توزیع شود.

 رامز الاکبروف، هماهنگ کننده سازمان ملل در افغانستان در این باره گفت:” مردم افغانستان باید بهای ناکامی دسته جمعی ما را نپردازند. آنها مستحق زنده‎‌گی عادی و با عزت استند.”

ماری ایلین مک گررتی، رییس سازمان جهانی غذا در افغانستان در این باره گفت:” افغانستان در زمان قرض است در زمان طولانی مدت که من به عنوان رییس سازمان جهانی غذا کار میکردم بحرانی با این سرعت گسترده ندیده بودم. در شرایطی که خشکسالی و بحران اقتصادی قیمت مواد غذایی و سوخت را افزایش می‌دهد، شاهد عمق جدیدی از فقر استیم. رساندن غذا به خانواده‌ها در سراسر افغانستان قبل از زمستان سرد و سخت، کاری است که ما اکنون باید انجام دهیم.”

مارین دان کاجدیموجی، معاون کمیسساری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در این باره گفت:” اگر تعهدات جامعه بین المللی در حال حاضر اجرا نشود ، میلیون‌ها افغان آواره در زمستان آینده برای زنده ماندن تلاش خواهند کرد. عدم اقدام فوری منجر به بحران عمیق انسانی و آوارگی بیشتر می‌شود که نه تنها پیامدهای منطقه ای ، بلکه جهانی خواهد داشت. “

عبدالله درداری ، نماینده دایمی برنامه توسعه سازمان ملل متحد در این باره گفت:” علاوه بر کمک فوری برای نجات مردم ، جامعه بین المللی باید برای نجات معیشت و اقتصاد محلی، افزایش تاب آوری جوامع و جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصادی و اجتماعی در کشور اقدام کند. “

این درحالی است که در اغاز سال روان میلادی افغانستان با خشکسالی، ویروس کرونا روبرو بود، اما با سقوط حکومت اشرف غنی بحران انسانی در افغانستان افزایش یافت و شاید وارد مرحله بدتر شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل