رویداد های اخیر

سازمان ملل: دو سوم جمعیت افغانستان به کمک فوری نیاز دارند

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۸, ۱۴۰۱)

رزا اوتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان، در نشست شورای امنیت ملل متحد گفته است که سازمان ملل متحد بزرگترین درخواست کمک خود را برای افغانستان مطرح کرده است و در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۴.۶ میلیارد دالر برای ارایه کمک به افغانستان مورد نیاز است اما رفتار امارت اسلامی با زنان باعث شده تا کشورها علاقه‌ای برای کمک به این کشور نداشه باشند.

این درحالی است که سازمان ملل گفته است دو سوم جمعیت افغانستان – حدود ۲۸ میلیون تن برای زنده ماندن به کمک فوری نیاز دارند.

اوتونبایوا افزود: «اگر زنان اجازه کار نداشته باشند، بودجه برای افغانستان احتمالاً کاهش می‌یابد. اگر میزان کمک کاهش یابد، مقدار محموله‌های نقدی مورد نیاز برای حمایت از این کمک نیز کاهش خواهد یافت. ارایه این کمک‌ها به دلیل ممنوعیت‌های دولت طالبان (امارت اسلامی افغانستان) برای حضور زنان در مکاتب و پوهنتون‌ها، بازدید از پارک‌ها و کار برای انجوها به خطر افتاده است. همچنین زنان بدون داشتن خویشاوند مرد اجازه خروج از خانه را ندارند و باید صورت خود را بپوشانند.»

این مقام سازمان ملل افزود: «بحث در مورد ارایه کمک‌های بیشتر برای مواردی مانند پروژه‌های زیربنایی کوچک یا سیاست‌های مبارزه با اثرات تغییرات آب و هوایی به دلیل این ممنوعیت‌ها متوقف شده است.»

گفتنی است که امریکا بزرگترین کمک کننده به طرح کمک‌های سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ به افغانستان بود که بیش از یک میلیارد دالر کمک مالی می‌کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، در پاسخ به سوالی درباره کاهش احتمالی این کمک‌ها گفت که واشنگتن در حال بررسی پیامدهای ممنوعیت ارسال کمک‌ها و مشورت نزدیک با سازمان ملل است.

وی دراین باره گفت: «سازمان ملل درخط مقدم این تلاش‌ها است و به طالبان کاملاً روشن کرده که فرمان محدودیت‌ها برکار وآموزش، ارایه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را کاهش خواهد داد که مردم افغانستان به شدت به آن نیاز دارند. ما در تماس نزدیک با سازمان ملل و سایر متحدان و شرکای خود قرارداریم.»

در پایان نشست شورای امنیت ملل متحد تعدادی از اعضای این شورا، دریک نشست خبری از حکومت سرپرست افغانستان خواستند که بی‌درنگ تصامیم خود را برگردانند واجازه دهند زنان ودختران به کار وتحصل دسترسی داشته باشند.

امارت اسلامی اما بارها گفته است که به حقوق زنان احترام دارد و برای بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها برای دختران کار جریان دارد.

نشست شورای امنیت درحالی برگزارشده است که قرار است به زودی ماموریت دفترهیأت نمایندگی سازمان ملل درافغانستان به پایان برسد واعضای شورا هم‌چنان ازتمدید این ماموریت در افغانستان اعلام حمایت کردند.

Trending

خروج از نسخه موبایل