رویداد های اخیر

ستانکزی: بلی، در فضای افغانستان طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی می‌گردند که نقض آشکار حریم هوایی است

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۳۱, ۱۴۰۲)

معین سیاسی وزارت امور خارجه می‌گوید که دوام گشت‌زنی طیاره‌های بدون سرنشین ایالات متحده امریکا در فضای افغانستان نقض آشکار حریم هوایی از سوی این کشور است.

شیرمحمد عباس ستانکزی در یک گفتگوی ویژه با آریانانیوز می‌گوید که مقام‌های امارت اسلامی در مذاکرات با هیئت‌های امریکایی این موضوع را شریک کرده و خواهان توقف نقض حریم هوایی افغانستان شده‌اند.

آقای ستانکزی گفته است: «بلی، در فضای افغانستان طیاره‌های بدون سرنشین می‌گردند و ما بار بار در مجالس این مسأله را با آن‌ها (امریکایی‌ها) شریک ساختیم و این ماده را نقض کرده‌اند.»

او افزود: «در توافق‌نامه دوحه چنین بود که امریکا پس از بیرون کردن تمامی نیروهایش با حکومت جدید اسلامی افغانستان روابطه دوستانه داشته باشد و در بازسازی افغانستان نقش فعال داشته باشد و دیگر کشورها را نیز دراین راستا تشویق کند و همچنان در مسایل داخلی افغانستان قطعاً مداخله نکند.»

ستانکزی همچنان با توجه به واکنش برخی کشورهای آسیای میانه در قبال ساخت کانال قوش‌تیپه از سوی امارت اسلامی گفته است که این کانال یک پروژه افغانی است و حکومت آن را ادامه و به پایه اکمال خواهد رساند.

او گفت: «قوش‌تیپه حق ما است و کار آنرا به درستی ادامه خواهیم داد.»

از سویی هم، معین سیاسی وزارت خارجه برای زنان و دختران افغان اطمینان می‌دهد که روند آموزش و تحصیل به روی آنان باز خواهد شد و امارت اسلامی متعهد به تأمین حقوق آموزشی و تحصیلی آنان است.

آقای ستانکزی خاطر نشان کرد: «من منحیث یک افغان این را گفته می‌توانم که تعلیم و تربیه تا آخر بند نخواهد بود، نباید بند شود و این حق طبیعی و شرعی دختران است.»

به گفته او، مکاتب و پوهنتون‌ها با برابرشدن شرایط آن به روی دختران باز خواهد شد.

برعلاوه، آقای ستانکزی در این گفتگو بار دیگر بر مخالفین امارت اسلامی فراخوان داده است که دوباره به کشور برگردند.

او در قبال نگرانی‌های پاکستان نیز تأکید کرد که افغانستان پس از یک جنگ طولانی به امنیت کامل دست یافته است و نباید همسایه‌ها مشکلات خود را به افغانستان مرتبط سازند.

Trending

خروج از نسخه موبایل