رویداد های اخیر

ستانکزی: فرمول موفقیت مذاکرات صلح انعطاف پذیری است

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۰, ۱۳۹۹)

معصوم ستانکزی رییس هیات مذاکره کننده صلح جمهوری اسلامی افغانستان می گوید که فرمول موفقیت مذاکرات صلح انعطاف پذیری است.

آقای ستانکزی امروز در حضور در مرکز مطالعات راهبردی گفت که مردم افغانستان نتیجه فوری می‌خواهند که این ممکن نیست، اما مذاکرات صلح با تمرکز روی «آتش‌بس» از سر گرفته خواهد شد.

آقای ستانکزی می گوید که دو طرف با روایت ها و برداشت های متضاد از نظام آینده روبرو استند و در نهایت باید زمینه حضور وسیع تمامی طرف ها در ساختار قدرت فراهم شود.

آقای ستانکزی میگوید: ” فرمول مذاکره همین است که انعطاف داشته باشیم.”

آقای ستانکزی به این پرسش که آیا با افراد شامل شبکه القاعده در هیات مذاکره کننده طالبان روبرو استند؟ این گونه پاسخ میدهد.

آقای ستانکزی می‌افزاید: “هرچند صحبت در این باره مشکل ساز است، یعضی از افراد متهم به عضویت این شبکه بوده اند؛ اما ما هیچ گاهی با القاعده مذاکره نمی کنیم”.

از سوی هم برخی دیگر از اعضای هیات مذاکره کننده صلح جمهوری اسلامی افغانستان در این نشست، باور دارند که با جا دادن فیصله های سازمان ملل در کارشیوه مذاکرات روایت های طالبان با شکست روبرو شده است.

محمد ناطقی عضو هیات مذاکره کننده صلح جمهوری اسلامی افغانستان میگوید: “در این دور با دو شیوه متضاد روبرو هستیم. سیستمی که طالب دنبال آن است از سوی سازمان ملل رد شده است.”

غلام فاروق مجروح عضو هیات مذکره کننده صلح جمهوری اسلامی افغانستان میگوید: “طالبان بر اساس توافق خود با دولت آمریكا توافق كرده اند كه مذاكره كنند. تیم مذاکره کننده دولت افغانستان بر اساس خواسته‌های افکار عمومی افغانستان به میز مذاکره آمده اند.”

پنج روز دیگر به شروع دور تازه ای از مذاکرات میان جمهوریت و امارت در دوحه باقی مانده است؛ مذاکراتی که در آن بیش از همه روی آتش بس و نظام سیاسی آینده در افغانستان رایزنی خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل