Connect with us

رویداد های اخیر

سخنگوی پوتین: فعلا صحبتی از به رسمیت شناختن امارت اسلامی مطرح نیست

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۲۶, ۱۴۰۱)

سخنگوی رییس جمهور روسیه تصمیم مسکو در پیوند به رسمیت شناختن امارت اسلامی را رد کرد.

به دنبال اظهارات ضمیر کابلوف، نماینده خاص روسیه برای افغانستان مبنی بر احتمال به رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی مسکو حالا دمیتری پسکوف، سخنگوی رییس جمهور روسیه با رد این اظهارات می‌گوید که در حال حاضر چنین صحبتی مطرح نیست.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه همچنان پیشبینی در باره به رسمیت شناختن امارت اسلامی را بی‌فایده خوانده است.

آقای پسکوف گفته است که:”فعلا صحبتی از به رسمیت شناختن طالبان (امارت اسلامی افغانستان) مطرح نیست؛ مسائل بسیاری وجود دارد و هرگونه پیش‌بینی بی‌فایده است.”

مسکو پیش از این بارها رفع تهدید های تروریستی از خاک افغانستان، تامین حقوق بشر و ایجاد حکومت فراگیر را از شرایط به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان اعلام کرده است.

همزمان با این سفیر دایمی هند در سازمان ملل می‌گوید، تشکیل حکومت فراگیر و انتخابی در افغانستان برای ثبات منطقه‌ای مهم است. او می‌افزاید که در چنین حکومتی، زنان افغانستان باید مشارکت معنادار داشته باشند.

تی اس تیرومورتی، سفیر دایمی هند در سازمان ملل گفت:” برای ثبات در منطقه، هند بر اهمیت حکومتداری فراگیر و انتخابی در افغانستان تاکید کرده است؛ حکومتی که با مشارکت معنادار زنان همراه باشد ما نگران وضعیت تبعیض‌آمیز علیه زنان در جامعه افغانستان هستیم. این وضعیت بر تحصیل دختران افغان تأثیر نامطلوب داشته است.”

در این میان سر منشی سازمان ملل نیز با انتقاد از نحوه‌ی حکومتداری امارت اسلامی می‌گوید که باید دولت جدید افغانستان قوانین حقوق بشری و حقوق زنان را احترام بگذارد.

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل می‌گوید که:” درافغانستان، طالبان (امارت اسلامی) دولت برای مردان ساخته است که زنان درآن جا ندارند، مکاتب را به روی دختران بسته اند زنان را از نشان دادن چهره خود در انظار عمومی منع کردند وحق سفر و گشت و گذار آنها را محدود کرده اند، نزدیک به ۲۰ میلیون زن و دختر افغان خاموش و ازصحنه به دور نگهداشته می‌شوند”.

در همین حال امارت اسلامی نحوه حکومتداری و تامین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را جز از مسایل داخلی دولت افغانستان می‌داند و بر عدم مداخله کشورهای بیرونی در این راستا تاکید دارد. معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که تمامی مسایل افغانستان که ابعاد خارجی دارد حاضر اند با منطقه و جهان روی آن مذاکره نمایند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی گفت:” تا جایی که ما می‌بینیم در کشور ما کدام کاستی وجود ندارد که ما بگویم خدای ناخواسته امارت اسلامی هیچ گامی نمی بردارد در هیچ موردی و مسایل داخلی که کشور را که در بین افغانها است به پیش برده می‌شود و مسایلی که ملاحظات و ابعاد خارجی دارد امارت اسلامی آماده مذاکره است.”

حدود ۱۰ ماه می‌شود که امارت اسلامی در کشور حاکمیت دارد اما تا کنون به مشروعیت جهانی دست نیافته است هرچند امارت اسلامی بارها تاکید کرده که تمامی شرایط به رسمیت شناختن را تمکیل کرده است، اما ظاهراْ تا کنون قناعت جامعه جهانی فراهم نشده و هنوز هیچ کشور حاضر نیست که دولت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسد.

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ملا برادر و معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان در مورد ایجاد شبکه راه‌آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند.

معاونیت اقتصادی با نشر خبرنامه‌ای نوشته که ملا عبدالغنی برادر در این دیدار بر امضای برخی موافقت‌نامه‌ها به منظور حل مشکلات بانکی تاجران دو کشور، ایجاد شرکت‌های مشترک افغان – قزاق و ایجاد تسهیلات در صدور ویزه به تاجران افغان تاکید کرده است.

آقای ژومانگارین گفته است که قزاقستان در نظر دارد اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور ایجاد کند و آماده است در بخش‌های حکومت‌داری الکترونیکی، صنعت، تحصیلات عالی، معارف، صحت و بانک‌داری با افغانستان همکاری کند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!