اخبار ویژه

سرور دانش: «شکایت ها درباره تدارکات و استخدام ها درست بررسی نمی شوند»

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

معاون دوم رئیس جمهور، سرور دانش در نشست رونمایی مسوده قانون اجراات اداری افغانستان از وجود خلاء در نظام اداری افغانستان انتقاد کرد و گفت که شکایت ها در باره تدارکات و استخدام ها در دادگاه های کشور درست بررسی نمی شوند.

آقای دانش بیان داشت: “هر روز ابهامات زیادتر مطرح می شود. در باره رابطه مرکز با ولایت، صلاحیت والی ها و توزیع بودجه هنوز ابهامات وجود دارد. این ابهامات رفع نمی شود تا زمانی که این قانون ایجاد نشود. بین وزارت ها تداخل وظایف وجود دارد.”

نبود دادگاه های ویژه و تخصصی برای رسیده گی به برخی شکایت ها چالش دیگری خوانده می شود که نتیجه بسیاری پرونده ها را با بی سرنوشتی روبرو ساخته است؛ یعنی مرز هایی نیست که اداره ناگزیر به پاسخگویی به شهروند یاهم رسیده گی به شکایت آن شود.

معاون دوم رییس جمهور اظهار نمود: “شکایاتی که در قرارداد ها و تدارکات و استخدام ها به محکم می رود حقیقت این است که در محاکم این نوع مسایل درست بررسی نمی شود، چون این مسایل تخصصی است و محکمه مدنی یا شهری تخصص و صلاحیت کافی را در این زمینه ندارد.”

مسوده قانون اجراات اداری برای نخستین بار در افغانستان ریخته شده که بربنیاد آن از این پس شهروندان قادر به شکایت از یک اداره دولتی خواهند شد؛ شکایت از نارسایی ها، تبعیض و برخورد های غیرقانونی اداره.

نادر نادری، رییس کمیسیون اصلاحات اداری علاوه کرد: “این قانون اداره را ملزم به جلوگیری از تعبیض می سازد. اگر تبعیض دیده شود شهروند می تواند از این پس از اداره شکایت کند.”

تاکنون هیچ اداره دولتی مکلف به پاسخگویی در برابر شهروندان نبوده و کار های اداری هم که روند طولانی دارند. اما بر بنیاد قانون اجراات اداری، اداره دولتی قانونمند و مکلف به رسیده گی سریع به کار های اداری شهروندان می شوند.

برای رسیده گی به شکایت های شهروندان از کم کاری و نارسایی های اداره های دولتی قانونی وجود ندارد، از این رو ایجاد قانون محاکم اداری در کنار قانون اجراات اداری یک نیاز جدی پنداشته می شود.

گزارشگر: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل