رویداد های اخیر

سرپرست وزارت داخله و وزیر خارجه ازبکستان درباره پروژه‌های اقتصادی بحث کردند

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۳, ۱۴۰۲)

 وزارت امور داخله می‌گوید که سرپرست این وزارت روزگذشته (سه‌شنبه، ۲۲حوت) با وزیر خارجه ازبکستان دیدار و در باره پروژه های اقتصادی بحث نمودند.

دراین دیدار سراج‌الدین حقانی ضمن پذیرایی، در مورد روابط هر دو کشور و حسن همسایه‌گی صحبت نمودند.

همچنان آقای بختیار سعیدوف ادیلوویچ، وزیر خارجه ازبکستان از تلاش‌های امارت اسلامی افغانستان در تامین امنیت کشور، مبارزه با مواد مخدر و ثبات منطقه‌ای ابراز خوشی کرد.

هردو جانب درباره مسایل دوجانبه، موارد مشترک فرهنگی و تاریخی و همچنان پروژه‌های  اقتصادی دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

آقای حقانی در مورد وضعیت امنیتی اطمینان داده و آغاز پروژه‌های اقتصادی  را برای ثبات منطقه مهم دانست.

پیش از این ملا محمد حسن آخند، رئیس‌الوزرای امارت اسلامی با وزیر خارجه ازبکستان؛ عصمت‌الله ایرگاشف، نماینده خاص رییس‌جمهور آن کشور و هیأت همراه‌شان دیدار کرد.

آقای سعیدوف در این دیدار گفت، کشورش هیچ‌گاه افغانستان را تنها نمی‌گذارد بلکه، خواهان گسترش روابط با افغانستان است.

وزیر خارجه اوزبکستان افزود، کشورش می‌خواهد با ایجاد کارخانه تولید سمنت، استخراج زغال‌سنگ و پروژه تولید ۲۰۰ میگاوات برق از زغال‌سنگ در افغانستان، سرمایه‌گذاری کند.

وی با اشاره به خط‌ آهن ترانس – افغان افزود، در آینده نزدیک تیم مسلکی و متخصص اوزبکستان به‌منظور بررسی تخنیکی این پروژه به افغانستان سفر خواهد کرد.

ازسویی هم در این دیدار، محمد حسن آخند افغانستان و اوزبکستان را دو کشور باهم برادر خواند و بر تقویت روابط همه‌جانبه میان دو کشور تأکید کرد.

رئیس‌الوزرای امارت اسلامی به جانب اوزبکستانی اطمینان داد که در زمینه تطبیق این پروژه‌ها، رهنمایی لازم را برای اداره‌ها و مسوولان مربوط انجام می‌شود.

در عین حال، بختیار سعیدوف و هیات همراه‌اش در کابل با ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرا دیدار داشته است.

معاونیت اقتصادی در یک خبرنامه به نقل از بختیار سعیدوف نوشته است که تاشکند در آینده نزدیک سفیر امارت اسلامی را می‌پذیرد.

وزیر خارجه ازبکستان هم‌چنان در کابل گفته است که کشورش آماده است تا در بخش‌های تخنیکی کانال قوش‌تیپه با امارت اسلامی همکاری کند.

بر بنیاد این خبرنامه، ملا عبدالغنی برادر تاکید کرده که افغانستان و ازبکستان در بخش‌های گوناگون منافع مشترک دارند و اکنون زمینه خوبی برای دست‌یافتن به این منافع فراهم شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل