Connect with us

رویداد های اخیر

سفارت افغانستان در هند به طور دایمی بسته شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: قوس ۳, ۱۴۰۲)

سفارت افغانستان در هند می‌گوید که به دلیل مشکلات دوام‌دار حکومت هند، به طور دایمی فعالیت‌های خود را در دهلی نو متوقف کرده است.

این سفارت امروز (جمعه، سوم قوس) با نشر اعلامیه‌ای در شبکه ایکس نگاشته است که این تصمیم به دنبال توقف کوتاه مدت فعالیت سفارت در ۳۰ سپتمبر سال روان گرفته شد، اقدامی که به امید تغییری مطلوب موضع حکومت هند صورت گرفته بود تا ماموریت به طور عادی فعالیت کند.

در اعلامیه آمده است: «متاسفانه با وجود هشت هفته انتظار، اهداف تمدید ویزه برای دیپلومات‌ها و تغییر در رفتار حکومت هند محقق نشد. با توجه به فشار مداوم طالبان (امارت اسلامی) و دولت هند برای دست برداشتن از اداره [این نهاد دیپلوماتیک]، سفارت با یک انتخاب دشوار روبرو شد.»

این سفارت گفته است که تصمیم به توقف نمایندگی افغانستان در هند در این مرحله و انتقال صلاحیت نگهبانی این نمایندگی به کشور میزبان به نفع افغانستان است.

در اعلامیه آمده است که دیپلومات‌های “جمهوری افغانستان” این ماموریت را به حکومت هند واگذار کرده اند، اکنون این بر عهده حکومت هند است که در مورد سرنوشت این ماموریت تصمیم‌گیری کند، آیا بسته شدن آن را حفظ کند یا انتخاب‌های دیگر را در نظر بگیرد، از جمله امکان واگذاری آن به دیپلومات‌های حکومت طالبان (امارت اسلامی).

این سفارت افزوده است: «مسوولیت دیپلومات‌های تعیین شده از سوی جمهوری اسلامی افغانستان رسماً به پایان رسیده است. پایان ناگوار ماموریت جمهوری نشان‌دهنده پایان جمهوری افغانستان در هند است.»

سفارت در اعلامیه خود خاطر نشان کرده است که طی دو سال و سه ماه گذشته، جامعه افغان در هند شاهد کاهش قابل توجهی خروج پناهندگان، محصلین و تاجران افغان از این کشور بوده است. اعلامیه افزوده است که این تعداد از اگست ۲۰۲۱ تقریباً به نصف کاهش یافته است، با وجود اینکه ویزه‌های جدید بسیار محدودی که در این مدت صادر می‌شد.

در این اعلامیه آمده است: «ما به جامعه افغانستان اطمینان می‌دهیم که این ماموریت با شفافیت، پاسخگویی و تعهد به رفتار عادلانه بر اساس حسن نیت و منافع افغانستان با در نظر گرفتن روابط تاریخی و روابط دوجانبه با هند عمل کرده است.»

اما این سفارت گفته است که برای توجیه حضور و کار دیپلومات‌های منصوب و وابسته به امارت اسلامی، تلاش‌هایی برای صدمه زدن وجهه دیپلومات‌های جمهوریت و ممانعت از تلاش‌های دیپلوماتیک صورت گرفته است.

به گفتۀ سفارت، در مواجهه با این مشکلات، تیم این نهاد دیپلوماتیک “در سخت‌ترین شرایط با جدیت کار کرد و منافع ۴۰ میلیون افغان را در هر زمینه ممکن، از تامین کمک‌های بشردوستانه و بورسیه‌های تحصیلی آنلاین تا تسهیل تجارت و حمایت از تشکیل یک حکومت فراگیر” در اولویت قرار داد.

همچنان این سفارت از حکومت هند خواسته است که باید دارایی‌های نمایندگی دیپلوماتیک افغانستان، حساب‌های بانکی و وسایل نقلیه و مبلغ ۵۰۰هزار دالر در حساب بانکی سفارت را توقیف کند.

این سفارت گفته که حکومت هند باید به برافراشتن بیرق سه رنگ افغانستان در محوطه سفارت ادامه دهد. و در نهایت نیز، باید “حفظ و سپردن اموال و دارایی‌های سفارت را با درک این موضوع که آنها به یک حکومت قانونی پاسخگو که به درستی توسط مردم افغانستان در آینده انتخاب ‌شود” تضمین کند.

حکومت هند تا هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

سفارت افغانستان در دهلی نو توسط کارمندان منصوب‌شده حکومت اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان، با مجوز مقامات هند اداره می‌شد.

با این حال، هند امارت اسلامی که در اگست ۲۰۲۱ دوباره در افغانستان به قدرت رسید، به رسمیت نشناخته است. هند قبل از خروج ایالات متحده از افغانستان دو سال پیش، کارکنان خود را از کابل تخلیه کرد و دیگر در افغانستان حضور دیپلوماتیک ندارد.

امارت اسلامی افغانستان نیز تاکنون دراین مورد چیزی نگفته است.

رویداد های اخیر

نشر گزارش تازه‌ی بانک توسعه‌ی اسلامی و کارکرد این بانک در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

بانک توسعه اسلامی در اولین گزارش از دست‌آوردهای «صندوق امانی بشردوستانه افغانستان» گفته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی، کمک‌های ضروری مختلف را به آسیب‌پذیرترین افراد در افغانستان ارایه کرده است.

در این گزارش به نقل از رئیس بانک توسعه اسلامی آمده است که این کمک‌ها در بخش‌های مقابله با ناامنی غذایی، ارایه برنامه‌های تغذیه کودکان، مراقبت‌های صحی، آب پاک و خدمات صحی انجام شده است.

در این گزارش آمده که ۱۴ پروژه در سال ۲۰۲۳ با هزینه ۳۵ میلیون دالر عملی شده است.

در بخشی از گزارش بانک توسعه‌ی اسلامی آمده است که: «۱۴پروژه در سال ۲۰۲۳ با هزینه کل ۳۵.۳۵ میلیون دالر عملی شده که ۲۴.۱۴ میلیون دالر آن از طریق صندوق امانی بشردوستانه افغانستان به مصرف رسیده است. بخش از کمک‌ها در بخش‌های مقابله با ناامنی غذایی، ارایه برنامه‌های تغذیه کودکان، مراقبت‌های صحی، آب پاک و خدمات صحی انجام شده است.»

در همین حال، وزارت اقتصاد از کمک‌های بانک انکشاف آسیایی، استقبال می‌کند و می‌گوید که این بانک در کنار کمک‌های بشردوستانه در بخش تطبیق پروژه‌های انکشافی نیز افغانستان را همکاری کنند.

آگاهان اقتصادی باور دارند که حکومت سرپرست، باید نهادهای کمک کننده را متقاعد سازند تا پروژه‌های انکشافی را حمایت مالی نمایند.

بانک توسعه‌ی اسلامی می‌افزاید که در حال حاضر ۱۶ پروژه این بانک در بخش کمک‌های بشری در حال تطبیق است و تلاش می‌کنند به مردم افغانستان کمک بیشتر نمایند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ملا برادر با سفر به ولایت هرات، کار باقیمانده پروژۀ بند پاشدان این ولایت را افتتاح نمود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

ملاعبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزار می‌گوید بند پاشدان از پروژه‌های مهم ملی است که تلاش می‌کنند تا در وقت تعیین شده تکمیل و به بهره برداری برسد.

مسوولان این پروژه می‌گویند حدود ۱۱۷ میلیون دالر هزینه ساخت این بند آب وبرق است که تقریبا ۸۵ درصد کار آن تکمیل شده و تا ختم سال جاری کاملاً به بهره برداری می رسد.

با تکمیل این پروژه حدود ۶۵ هزار جریب زمین زراعتی آبیاری می‌شوند که هزاران تن شامل کار خواهند شد.

کار ساخت این بند آبی بیش از یک دهه می‌شود که کلید خورده است، در این مدت روند کار آن با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده، اما حالا پس از سه سال قرار است ادامه کار ساخت این پروژه تکمیل گردد، ملا عبدالغنی برادر در افتتاح این پروژه می‌گوید ایجاد بندهای آبی از اولویت‌های کاری امارت اسلامی است.

این بند آبی روی رود ولسوالی کرُخ هرات بسته شده است، پروژه که بیش از یک دهه می‌شود کار آن جریان دارد. امارت اسلامی حالا مصمم است تا ادامه کار این پروژه ملی را تکمیل کند.

کار ساخت بند آب وبرق پاشدان را یک شرکت داخلی با همکاری شرکت آذربایجانی پیش می‌برد. انجنیران این پروژه می‌گویند این بند آبی بیشتر برای زراعت وآب آشامیدنی ساخته می‌شود، بناء بخاطر مدیریت بهتر ذخیره آبی این پروژه، حدود ۷۳ کیلومتر کانال‌های کوچک و بزرگ ساخته خواهد شد.

این بند آبی ۵۴ میلیون مترمکعب آب را ذخیره خواهد کرد که از آن برای زراعت و آب آشامیدنی صحی استفاده می‌شود. درحال حاضر حدود ۴۰۰ تن به گونه مستقیم دراین پروژه کار می‌کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

در پی بارندگی‌های چهار روز گذشته هشت تن جان باخته اند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی می‌گوید، در پی بارش باران‌ها و سرازیرشدن سیلاب‌ها در چهار روز گذشته، هشت تن جان باخته، ۳ تن زخمی و ۲۰ هکتار زمین زراعتی نیز تخریب شده است.

آقای سایق همچنان گفته است که در نتیجه بارندگی های اخیر در کشور ۱۴۰ خانه به شکل کلی و قسمی تخریب و ۲۰ کیلومتر سرک در سراسر کشور نیز تخریب شده است.

به گفته وی ۳۰ رآس مواشی نیز تلف شده است.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی همچنان همچنان افزوده است که: «خوشبختانه در نتیجه بارش‌های اخیر سطح آب در کشور افزایش یافته است، آب‌های زیر زمینی تقویت شده است و دهاقین خرسند اند.»

به گفته وی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث به تمام ریاست‌های خود در ولایات هدایت داده است تا تمام امکانات خود را برای رسیده‌گی به آسیب دیده‌گان بکار بیندازند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!