صحت

سفر بیل گیتس به پاکستان؛ می‌گوید ریشه‌کن کردن پولیو امکان پذیر است

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۹, ۱۴۰۰)

بیل گیتس، میلیاردرِ معروف جهان و بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت با عمران خان صدراعظم پاکستان و عارف علوی رئیس جمهور این کشور روز پنجشنبه در اسلام‌آباد دیدار کرد.

گیتس به خبرنگاران در اسلام آباد درباره احتمال از بین بردن پولیو در پاکستان و در سطح جهان گفت:”کار ما هنوز تمام نشده، اما مطمئناً در بهترین وضعیتی هستیم که تاکنون داشته‌ایم.”

بیل گیتس پس از ملاقات با صدراعظم عمران خان، مدال عالی هلال پاکستان را از رئیس جمهور پاکستان، عارف علوی دریافت کرد.

آقای گیتس اطمینان داده است که به حمایت مالی‌اش از مبارزه بر ضد پولیو یا فلج کودکان ادامه می‌دهد.

پاکستان و افغانستان یگانه کشورهای هستند که پولیو هنوز در آن‌ها محو نشده‌است.

گیتس، همراه با دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور صحت، فیصل سلطان، به خبرنگاران گفت که تلاش‌های دو کشور همسایه برای ریشه کن کردن پولیو به هم مرتبط است.

آنها به خبرنگاران گفتند که احتمال واقعی حذف پولیو در عمل در چند سال آینده وجود دارد، اما نتیجه آن نامشخص است، به ویژه با توجه به وضعیت افغانستان که امارت اسلامی افغانستان در ماه آگست اداره کشور را در دست گرفت.

گیتس گفت: “من فکر می کنم اقدامات انجام شده در پاکستان در سال ۲۰۲۲ احتمالا ما را برای پایان دادن به ریشه کن کردن پولیو آماده می‌کند.”

اما به گفته آقای گیتس وضعیت در افغانستان کمی سوال برانگیز است زیرا به گفته او این وضعیت در افغانستان پیچیده‌تر است.

دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور صحت، فیصل سلطان گفته است که پاکستان در حال تعامل با مقامات صحی امارت اسلامی را آغاز کرده اند.

به گفته بنیاد گیتس، بیش از یک سال است که هیچ کودکی در پاکستان بر اثر پولیو فلج نشده است، اما این ویروس در ماه دسامبر در نمونه‌های فاضلاب ایالت خیبر پختونخوا شناسایی شده است.

بر اساس گزارش رویترز، چهار مورد فلج اطفال در افغانستان در سال ۲۰۲۱ و یک مورد در سال جاری گزارش شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل