خبرهای تازه

سفر غیرمنتظره ترمپ به افغانستانِ؛ ‘طالبان باید آتش‌بس را بپذیرند’

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

 

دونالد ترمپ رییس جمهوری امریکا شام روز گذشته (پنجشنبه، ۷ قوس) در سفری از پیش اعلام نشده وارد افغانستان شد.

آقای ترمپ برای دو ساعت در کشور آمده و در مراسم شکرگزاری با سربازان امریکایی در پایگاه نظامی بگرام شرکت کرده است.

محمد اشرف غنی رییس جمهوری نیز با آقای ترمپ در بگرام دیدار کرده است.

ریاست جمهوری در خبرنامه ای میگوید که در این دیدار آقای ترمپ از پیشرفت های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در امر مبارزه با هراس افگنی ستایش کرده است.

در همین حال رهبران دو کشور تاکید ورزیدند که اگر طالبان متعهد به یک موافقتنامه صلح هستند، باید آتش بس را بپذیرند.

در خبرنامه آمده است: “اگر می خواهیم در افغانستان صلح پایدار برقرار گردد باید لانه های هراس‌افگنان در بیرون از این کشور از بین برده شوند.”

رییس جمهور ایالات متحده امریکا باحضور درمیان سربازان امریکایی اعلام کرد که واشنگتن گفتگوهای صلح با طالبان را از سر گرفته است. زیرا به گفته او اکنون طالبان هم مایل به یک توافق صلح وآتش بس هستند.

دونالد ترمپ گفت: “ما با آن‌ها ملاقات می‌کنیم و می‌گوییم که باید آتش‌بس برقرار شود. آن‌ها آتش‌بس را نمی‌خواستند و هم اکنون آن‌ها هم می‌خواهند آتش‌بس برقرار شود. احتمالا چنین اقدامی را انجام می‌دهند.”

آقای ترمپ تاکید کرد که امریکا به گونه چشم‌گیری نیروهای خود در افغانستان را کاهش می‌دهد. اما او شمار دقیقی از سربازانی که می‌خواهد از افغانستان خارج کند ارایه نکرد، ” ما تا زمانی در اینجا خواهیم ماند که به یک توافق برسیم یا هم در صورت معامله‌ی بسیار بد آنان، به پیروزی کامل دست یابیم. هفته ها پیش ما همچنان اعلام کردیم که نیروهای مان خانه برمی گردند. آنان در حال برگشت اند. ما در این جا در حال کاهش سربازان مان استیم.”

آقای غنی پس دیدار با ترمپ در جمعی از سربازان امریکایی سخنرانی کرد و از فداکاری های این نیروها و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ستایش کرد.

آقای غنی گفت: “۲۲۹۸ سرباز امریکایی قربانی داده اند. این ملت همیشه ممنون این قربانی‌ها خواهد بود و ما همیشه آن را بخاطر خواهیم داشت و ۲۰۵۸۵ نفر دیگر زخمی شده اند.”

این نخستین سفر رییس جمهور ترمپ به افغانستان است. در این سفر کرابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی نیز آقای ترمپ را همراهی کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل