اخبار ویژه

سفر هیات طالبان به پاکستان؛ قریشی خواستار کاهش خشونت شد

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲۶, ۱۳۹۹)

وزیر خارجه پاکستان در پی دیدار با هیات طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر می‌گوید که نباید تمامی مسوولیت‌ها بر شانه طالبان گذاشته شود.

شاه محمود قریشی تاکید می‌ورزد که باید تمام طرف ها به شمول جامعه جهانی مسوولیت خود را در روند صلح افغانستان انجام دهند و تنها طالبان را مسوول نپندارند.

آقای قریشی می‌گوید، هیات طالبان در باره چرایی و چگونگی خشونت‌ها در افغانستان دیدگاه خود را گفته اند اما اسلام آباد خواستار کاهش در خشونت‌ها شده است.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان گفته است: “تمام طرف ها باید مسوولیت خود را انجام دهند. اگر تمام مسوولیت ها را تنها بر طالبان بیاندازند، واقع‌بینانه نخواهد بود. در مورد این که خشونت ها چرا و چگونه انجام می شود، آن ها دیدگاه خود را شریک ساختند.”

آقای قریشی تاکید کرده است: “اما خواهش ما این است که خشونت ها کاهش یابد و راه را برای آتش بس باز کند.”

طالبان در پی توقف ۲۲ روزه مذاکرات دوحه به پاکستان رفته اند؛ برخی منابع نزدیک به این گروه، هدف از این سفر را گرفتن مشوره از مقام‌های پاکستانی می‌دانند.

سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان میگوید:” من فکر می‌کنم برای مشوره برای ادامه گفتگوها به پاکستان رفته اند زیرا پاکستان در روند صلح افغانستان نقش سازنده دارد.”

با رفتن هیات طالبان به اسلام آباد نقش سیاسی نظامی پاکستان و نفوذش بالای گروه طالبان آشکار تر می‌شود. سیاسیون می‌گویند رفته اند تا اهداف آینده را از پاکستان بگیرند.

احمد سعیدی آگاه امور سیاسی میگوید:” معلوم دار است طالبان نزد ارباب های شان رفته اند تا مشوره از این گروه برای آینده بگیرند.”

در همین حال، محمد صادق خان، نماینده‌ی ویژه پاکستان برای افغانستان در رشته‌تویتی گفته است که این دیدار سه روزه‌ی ملا برادر از پاکستان بخشی از سیاست‌های اسلام‌آباد برای برقراری ارتباط با طرف‌های اصلی افغان در مذاکرات صلح دوحه است.

هیات‌های مذاکره ‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در ۲۲ قوس اعلام کردند که به‌خاطر مشورت‌های بیشتر در مورد موضوعات مربوط به آجندای مذاکرات صلح، روی وقفه‌ی سه هفته‌ای به توافق رسیده‌اند.

دور بعدی مذاکرات صلح قرار است در شانزدهم جدی از سرگرفته شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل