خبرهای تازه

سفیر امریکا در کابل: فضای نهادهای عدلی و قضایی افغانستان کاملاً مردانه است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

سفیر امریکا در کابل میگوید، بسیاری از زنان موارد خشونت را به نهادهای قضایی گزارش نمی دهند، چون فضای نهاد های عدلی و قضایی کشور مردانه است.

هوگو لورینس، سفیر امریکا در کابل میگوید: ” بر بنیاد یک آمار در سال ۲۰۱۳، تنها ۸ درصد قضات زن، ۶ درصد دادستان ها و ۱.۵ درصد زنان وکیل مدافع بودند. به دلیل همین تسلط مردان در بخش های قضایی، زنان جرئت نمی توانند، موارد خشونت را به نهادهای عدلی-قضایی گزارش نمی دهند”.

همزمان با این، دادستانی کل با همکاری سفارت امریکا، برنامۀ کارآموزی را برای دختران در بخش عدلی و قضایی به راه انداخته است. بانوانی که برای یک دورۀ شش ماهۀ کارآموزی به دادستانی کل معرفی شده اند.

این بانوان پس از یک سلسله رقابت های سخت از میان بیش از ۳۰۰۰دانش آموختۀ رشتۀ حقوق و شرعیات برگزیده شده اند.

دادستان کل در این برنامه از افزایش زنان در اداره اش سخن می زند. ۹  رییس زن و ۱  معاون دادستانی زن در این نهاد گماشته شده است.

همزمان با این، دادستان کل می افزاید، در پی تلاش های این نهاد، در شش ماه گذشته دست کم ۲۵ میلیون دالر از نزد فاسدان گرفته و به حساب دولت واریز شده است.

فرید حمیدی، دادستان کل میگوید: ” ما برای تأمین عدالت تلاش های پیگیر و توقف ناپذیر داریم و برای تأمین عدالت ایستاده هستیم”.

نمایندۀ این دانش‌آموختگان امیدوار است پس از پایان دورۀ کارآموزی شان در دادستانی کل، از سوی این نهاد جذب شوند.

زرغونه، دانش‌آموختۀ رشتۀ قضا میگوید: ” شاید ۷۰  درصد ما پس از این برنامۀ کارآموزی جذب شویم”.

به باور دادستان کل کشور، به پیمانۀ که میزان حضور زنان در نهادهای عدلی افزایش یابد، فساد به گونۀ خودکار از این نهادها رخت برخواهد چید.

Trending

خروج از نسخه موبایل