اخبار ویژه

سفیر پشین پاکستان در امریکا: عناصر صلح در توافقنامه دوحه وجود نداشت

Published

on

(Last Updated On: دلو ۱۸, ۱۳۹۹)

حسین حقانی، سفیر پیشین پاکستان در امریکا، میگوید که در توافقنامه امریکا و طالبان توافق صلح و جود نداشت  این تنها برنامه خروج نیروهای امریکایی بود.

او گفته است که طالبان به این باورند که با بازگرداندن امارات اسلامی صلح بر قرار میشود.

حسین حقانی در این باره گفت:” توافقنامه امریکا با طالبان زیر یک فشار کلان از سوی ترمپ که می خواست به وعده انتخاباتی خود که خروج نیرو های خارجی بود انجام شد. بناء توافقنامه یک توافقنامه خروج نیروها بود نه توافقی که در آن عناصر از صلح وجود داشته باشد.”

ظاهرا پاکستان هر چند پشتیبانی اش را از روند صلح افغانستان اعلام کرده است اما هیچگونه تغییری قابل ملاحظه در عملکرد طالبان در میز مذاکره با دولت افغانستان نیامده است.

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل، در این باره میگوید:”روند پیشرفت ‌های داشته است حالا تمرکز و تلاش پاکستان، شرکای افغانستان و متحدان بین المللی برای پشتیبانی از این روند است  و حالا بر تمام جریان‌های در افغانستان است که تلاش نهایی خود را برای پیشرفت بیشتر این گفتگو های به خرچ دهند. “

در همین حال، سفیر افغانستان در امارات متحده عرب می‌گوید که اداره جدید امریکا در تلاش ایجاد تعادل میان دیدگاه‌ها و خواست‌های حکومت افغانستان و طالبان است.

 او میگوید که امریکا به زودی هیاتی را برای هماهنگی روند صلح افغانستان به کابل خواهد فرستاد.

این در حالی است که نزدیک به یک ماه از توقف گفتگو های صلح در دوحه می گذرد، اما هیات طالبان سرگرم دیدارها از کشورهای منطقه و همسایه است.

 برخی‌ها می‌گویند که طالبان در انتظار واکنش تازه‌ی دولت تازه امریکا است.

جاوید احمد، سفیر افغانستان در امارات متحده این باره میگوید:” ما از نزدیک با شرکای امریکایی ما کار میکنیم که آنها در روز های آینده یک گروه را به کابل خواهند فرستاد که در هماهنگی با دولت افغانستان روی گام بعدی گفتگوهای صلح کار خواهند کرد.”

سفیر افغانستان در امارات می گوید پاکستان همواره بر خورد سنتی با افغانستان داشته است.

این سو معاون سیاسی گروه طالبان به دعوت رسمی ترکمنستان به عشق آباد رفته و با معاون نخست وزیر این کشور روی امنیت مرزها و ازادی زندانیان طالب گفتگو کرده ست.

دولت تازه امریکا توافق نامه ۲۹ فبروری دوحه را به بازنگری گرفته است.

 طالبان گفته اند که اگر واشنگتن به تعهد خود در این توافق نامه پابند نماند، این گروه در برابر نظامیان خارجی دوباره به جنگ خواهد پرداخت.

Trending

خروج از نسخه موبایل