خبرهای تازه

سفیر پیشین هند در کابل: افغانستان برای رسیدن به صلح یک اجماع واحد را تشکیل دهد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

امریکا نه تنها برای افغانستان بلکه برای منافع خودش در افغانستان هزینه‌های زیاد مالی و جانی را متحمل شده است.

 گاتم مکو پودهایا، سفیر پیشین هند در افغانستان با اظهار این مطلب در یک برنامه گفتمان با یک شبکه تلویزیونی هندی( دی پرنت)  می‌گوید که حکومت افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار باید به یک اجماع واحد برسد.

در همین حال، وی تاکید دارد که در صورت رسیدن به صلح و برنگشتن این کشور به دوره طالبانی باید ضمانتی وجود داشته باشد، همچنان این دیپلومات هندی تاکید می‌ورزد که امریکا بیشتر برای منافع خودش در افغانستان تلاش کرده است.

آقای مکو پودهایا، می‌گوید: “امریکا بهای جانی و مالی خود را تنها برای افغانستان نپرداخته بلکه برای منافع خود نیز این بها را پرداخته است. هیج ضمانتی وجود ندارد که طلبان خواهان قدرت مشترک نباشند، هیچ ضمانتی وجود ندارد که این اشتراک قدرت ادامه پیدا می کند یا می شکند و هیچ ضمانتی هم وجود ندارد که طالبان به دوره سیاه گذشته بر نمی گردند.”

در همین حال داوود مرادیان، رییس مرکز مطالعات راهبردی افغانستان نیز که در این برنامه اشتراک کرده بود می‌گوید که پاکستان به دنبال امتیاز گیری در روند گفتگوهای صلح افغانستان است و طالبان هم در هماهنگی با این کشور این مذاکرات را به پیش می‌برند. همچنان آقای مرادیان، مشکل زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان را عدم شناخت از افغان‌های پس از حمله یازدهم سپتامبر بر برج‌های تجارت جهانی در ایالات متحده امریکا حمله که جهان را تکان داد و توجه شان را در امر تامین صلح در افغانستان و شکست گروه طالبان و القاعده مبذول داشت می‌داند. 

آقای مرادیان اظهار میدارد: “من مطمین نیستم که پاکستان امتیاز شان و یا طالبان را از دست بدهد. پاکستان کاملا از مذاکرات صلح افغانستان با خلیلزاد امتیاز گیری می کند و حتی ارتباطات طالبان توسط افسران آی اس ای پاکستان ضبط می‌شود. “

 این گفته‌ها از سوی سفیر پیشین هند و رییس مرکز مطالعات راهبردی افغانستان، در حالی مطرح می‌شود که به باور آگاهان پاکستان همواره خودش را به عنوان دوست خوب و صادق افغانستان در روند گفتگوهای صلح با امریکا معرفی کرده، اما در عمل این کشور برای ثبات افغانستان هیچ کار عملی را انجام نداده است.

گزارش دهنده: روهید اندیشمند

Trending

خروج از نسخه موبایل