جهان

سلسله دیدارهای های خلیلزاد مبنی بر آغاز مذاکرات بین الافغانی

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

خلیلزاد روز چهارشنبه به ادامه ی تلاشها برای آغاز مذاکرات بین الافغانی با نمایندگان طالبان و مقامات افغان دیدار کرد.

در تازه ترین دیدارهایش، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان ، با نمایندگان طالبان و مقامات افغان، بالترتیب در دوحه و کابل، به هدف آغاز  هرچه زودتر مذاکرات بین الافغانی بحث و تبادل نظر نموده است.

خلیلزاد گفته‌است که در دیدارش با ملا برادر، معاون سیاسی طالبان در دوحه، تأکید نموده که توافقنامه امریکا-طالبان درهم پیوسته ‌است: “تعهدات ضد تروريزم، مذاکرات بین‌الافغانی، خروج نیروها، و کاهش تدریجی خشونت که منجر به آتشبس دائمی شود.”

او علاوه نموده است که تمام جوانب درهمه موارد، بشمول آزادی زندانیان توسط حکومت افغانستان و طالبان، الزامات تطبيقی دارند.

به گفته خلیلزاد او در مورد شهروندان مفقود امریکایی، مارک فریریچس و پاول اوربی، و نگرانی ها در باره حملات اخیر طالبان در کندز، غزنی و خوست نیز با نمایندگان طالبان صحبت نموده و نیز، نگرانی های طالبان در مورد دستور حملات تعرضی رئیس جمهور غنی را به بحث گرفته اند.

همچنان خلیل‌زاد دربارۀ خشونت‌ها، به طالبان گفته‌است که “تمام جوانب باید خشونت را کاهش دهند. هزینه این جنگ را افغان‌های بی‌گناه بسیار زیاد و از مدت‌ها، متحمل شده‌اند.”

خلیلزاد افزوده است که طالبان تعهد شان را به توافقنامه و تطبیق آن ابراز کرده ‌اند.

از سوی هم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در تویتی گفته است که ملا برادر، معاون طالبان، و هیئت همراهش با زلمی خلیلزاد در رشته نشست هایی در رابطه به تسریع روند صلح، گفتگوهای مفصل نموده اند. او از قول ملابرادر نوشته است: “حل مسئله افغانستان در عملی شدن کامل توافقنامه (بین آمریکا و طالبان) می باشد.”

شاهین علاوه نموده است که رهایی زندانیان زمینه را برای مذاکرات بین الافغانی مساعد می سازد و بدون (علی سازی) توافقنامه، میکانیزم های دیگر به معنای ایجاد موانع در روند صلح می باشد. او می گوید: “اکنون هم به پروسه صلح زیان رسیده، تعویق بیشتر زیان بیشتر را همراه دارد.”

آقای خلیلزاد، در کابل با دو سیاست مدار تازه آشتی شده، رئیس جمهور غنی و رئیس شورای عالی مصالحه ملی، عبدالله، ملاقات کرده نوشته است: “ما در مورد اقدامات بعدی که برای تطبیق توافق میان هر دو رهبر به آن نیاز است، صحبت نمودیم. در باره صلح، ما توافق نمودیم که سطح خشونت بسیار بلند است و نیاز است که برای کاهش آن از سوی تمام طرف ها، فوراً اقدام شود.”

او همچنان نوشته است: “ما همچنان بر اهمیت برآورده ساختن (سریع) دیگر تعهداتی که در توافقنامه ایالات متحده – طالبان و اعلامیه مشترک ایالات متحده – افغانستان، به شمول رهایی زندانیان از هردو سو و آغاز مذاکرات بین الافغانی صورت گرفته، توافق نمودیم.”

باید گفت که کشور های چین، روسیه و ایران نیز اخیراً بر نیاز مبرم آغاز مذاکرات داخل افغانستان تاکید ورزیده اند.

آنها گفته اند که امید دارند مذاکرات بین الافغانی در اسرع وقت آغاز شود و خاطرنشان کرده اند که آنها می توانند نقش سازنده ای را در تقویت روند صلح داشته باشند.

Trending

خروج از نسخه موبایل