Connect with us

ورزش

سه ورزشکار مهاجر افغان در تیم مهاجرین المپیک راه یافتتند

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۱۹, ۱۴۰۰)

کمیته بین‌المللی المپیک اعضای تیم مهاجران در مسابقات المپیک توکیو را اعلام کرده است که سه مهاجر افغان نیز شامل این تیم اند.

هفت عضو این تیم را پناهجویان مقیم آلمان تشکیل می‌دهند.

درهمین حال کمیته ملی المپیک افغانستان گفته است که معصومه علی‌زاده، در رشته بایسکل‌رانی از فرانسه، عبدالله صدیقی از رشته تکواندو از بلجیم و نگاره شاهین در رشته جودو از روسیه، توانستند کارت دعوت بازی‌های المپیک توکیو را بدست بیاورند.

معرفی مختصر ورزشکاران افغان که به المپیک راه یافته اند:

عبدالله صدیقی

صدیقی از هشت سالگی به ورزش تکواندو روآورده است.

صدیقی ۲۴ساله كه هم اكنون در بلجیم تمرین می‌كند اخیرا در مصاحبه‌ای با کمیته بین‌المللی المپیک گفت این ورزش، چراغ راهنمایی در دوران سخت، ابتدا هنگام فرار از كشور ( چهار سال پیش) و بار دوم دوباره از زمان بیماری همه‌گیر ویروس كرونا بوده است.

وی در مورد فرار خود گفت: “این یک مأموریت طاقت فرسا بود، روزهایی بود که ۱۲ساعت پی‌هم راه می‌رفتم.”

در حالی که صدیقی به طور کامل رویای خود را برای رفتن به بازی‌های المپیک متمرکز کرده است، در سال گذشته دنیای واقعی ضربه عاطفی به او وارد کرد.

وی در مصاحبه اخیر خود گفته است که قبل از مرگ مادرش در اثر بیماری ویروس کرونا در افغانستان، نتوانسته است مادرش را ببنید.

وی گفت: “مادرم شش ماه پیش به دلیل ویروس کرونا درگذشت. مرگ او برای من سخت بود – من از زمان ورودم به بلجیم او را ندیده بودم. “

معصومه علی‌زاده

برای علی‌زاده ، همه چیز پس از آن تغیر کرد که برنامه تلویزونی فرانسه یک مستند را زیر نام “ملکه‌های کوچک کابل” به نشر رساندند.

این مستند همراه با خواهرش زهرا، مشکلات دوچرخه سواری به عنوان یک زن در افغانستان را نشان میداد.

علی‌زاده به خبرگزاری فرانسه ۲۴ گفته است که :”در افغانستان، مردان تصور می‌كنند كه دوچرخه سواری برای زن نامناسب است.”

طبق گزارش کمیته بین‌المللی المپیک، پس از تماشای مستند، یک وکیل بازنشسته فرانسوی به نام پاتریک کمونال برنامه ریخت تا این دو خواهر با ویزای بشردوستانه به فرانسه بیایند و درخواست موفقیت‌آمیز پناهندگی را ارایه داد.

علی‌زاده گفت: “دوچرخه سواری برای زنان و مردان بسیار آسان است.”

هر دو خواهر در دانشگاه لیل ثبت نام کرده اند و معصومه علی‌زاده در برنامه بورس تحصیلی ورزشکاران پناهنده کمیته بین‌المللی المپیک دعوت شد.

او ۲۴ساله است و برای اشتراک در بازی‌های المپیک در شمال فرانسه سخت تمرین می‌کند.

علی‌زاده می‌گوید که:”با شرکت در بازی‌های المپیک، می‌خواهم کسانی را که فکر می‌کنند زن با دوچرخه نامناسب است، متقاعد سازم یا اینکه عجیب است که یک زن مسلمان با روسری پوشیده دوچرخه سواری می‌کند، نخیر طبیعی است.”

نگاره شاهین

شاهین در افغانستان متولد شد و یک جودوکار است که در وزن زیر ۷۰ کیلوگرم شرکت می‌کند.

وی از ۱۱ سالگی تمرین جودو را آغاز کرد و به عنوان پناهنده در پشاور پاکستان زندگی می‌کرد، زیرا ورزش‌های رزمی یک سنت خانوادگی بود.

وی در حال تحصیل در رشته تجارت بین‌الملل در دانشگاهی در یکاترینبورگ روسیه است و قصد دارد مدرک کارشناسی ارشد خود را بدست آورد.

وی به عنوان عضوی از تیم پناهندگان فدراسیون بین‌المللی جودو، در مسابقات سال ۲۰۲۰ و کازان در سال ۲۰۲۱ شرکت کرده است.

توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک حین معرفی ورزشکاران مذکور گفت: “شما بخش مهم جامعه المپیک هستید و ما با آغوش باز از شما استقبال می‌کنیم.”

این ورزشکاران براساس توانمندی‌های ورزشی و رعایت مساوات میان زنان و مردان، بدون در نظرداشت نوعیت ورزش و کشور اصلی آن‌ها انتخاب شده اند.

این سه افغان در کنار سایر ورزشکاران پناهنده در مراسم افتتاحیه بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ در ۲۳ جولای ۲۰۲۱ پس از یونان با پرچم المپیک در استادیوم ملی جاپان حضور خواهند یافت.

این تیم مانند سایر ۲۰۶ کمیته ملی‌المپیک شرکت کننده در دهکده المپیک باقی خواهد ماند و پس از بازیها از پشتیبانی کمیته بین‌المللی المپیک نیز برخوردار می‌شوند.

برای تمام نمایندگان رسمی تیم (از جمله مراسم احتمالی مدال)، پرچم المپیک برافراشته می‌شود و سرود المپیک پخش می‌شود.

به نقل از خبرگزاری دویچه وله هفت تن از اعضای این تیم را پناهجویان مقیم آلمان تشکیل می‌دهند. علاء ماسو و یسرا مردینی در بخش شنا، وثیم سلامانا در بخش بوکس، محمد علی رشوان و وایل شعیب در کاراته و احمد علیکای در بخش جودو پناهجویان سوریایی مقیم آلمان هستند که در این تیم برگزیده شده اند. همچنین کیمیا علی‌زاده در بخش تکواندو و سعید فضل‌ اولی در بخش قایق‌رانی مهاجران ایرانی مقیم آلمان نیز عضویت این تیم را کسب کردند.

در مسابقات المپیک امسال جاپان ۵۵ ورزشکار از ۱۳ کشور جهان شانس این را داشتند تا برای عضویت در تیم المپیک پناهجویان رقابت نمایند. در کنار آلمان همچنان ۲۰ کشور دیگر برای پناهجویان زمینه اشتراک در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ را مهیا کرده اند.

قرار است در روز افتتاح مسابقات المپیک به تاریخ ۲۳ ماه جولای، تیم مهاجران پس از یونان در جایگاه دوم تحت پرچم المپیک وارد میدان شوند.

ریاست این تیم را لیگلا لوروپهِ قهرمان جهانی دوِش از کنیا به دوش دارد.

تیم مهاجران نخستین بار در مسابقات سال ۲۰۱۶ در ریود اشتراک نمود. در آن زمان ده ورزشکار از کشورهای اتیوپیا، سوریه، سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کانگو اشتراک داشتند.

کمیته بین‌المللی المپیک در ماه اکتوبر ۲۰۱۸ تصمیم گرفت که برنامه مسابقات مهاجران در المپیک را که از سوی کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد حمایت می‌شود، برای المپیک ۲۰۲۰ در توکیو تمدید کند. این مسابقات به دلیل کرونا یک سال به تعویق افتاد و در تابستان امسال برگزار می‌شود.

ورزش

در نهمین بازی لیگ قهرمانان افغانستان تیم اتک‌انرژی ۱-۰ سرخ‌پوشان‌خوافی را شکست داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

در نهمین مسابقات لیگ قهرمانان فوتبال کشور، تیم اتک‌انرژی‌اف‌سی روز چهارشنبه (۵ ثور) با نتیجه یک بر صفر تیم سرخ‌پوشان‌خوافی را شکست داد.

حسیب احدی بهترین بازیکن اتک‌انرژی‌اف‌سی شد و یگانه گول را برای این تیم به ثمر رساند.

در ادامه، در دهمین بازی‌ این دیدار تیم استقلال‌کابل توانست مقابل موج‌ساحل با نتیجه ۲ بر یک پیروز شود.

در این بازی، بهترین بازیکن مسابقه شاداب ملک‌زاده انتخاب شد.

در یازدهمین بازی دور سوم لیگ قهرمانان افغانستان ساعت ۱:۳۰ تیم فوتبال خدیم به مصاف تیم میوند خواهد رفت و در همین روز از ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر دوازدهمین دیدار این رقابت‌ها بین تیم‌های جوانان واحدی و عدالت فراه آغاز می‌شود.

این مسابقات به‌گونه مستقیم از تلویزیون آریانا پخش می‌شود.

Continue Reading

ورزش

تیم فوتبال ابو مسلم فراه با «هت‌تریک» سهراب افغان در برابر خراسان فاریاب به صدر جدول صعود کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

در هفتمین بازی لیگ قهرمانان افغانستان در کابل، روز سه شنبه (۴ثور) تیم فوتبال ابومسلم فراه با نتیجه ۶ بر صفر تیم خراسان فاریاب را شکست داد.

درهمین حال، در دومین بازی روز هشتم این لیگ، عینو مینه کندهار با نتیجه ۴ بر صفر سر سبز یاشلر فاریاب را شکست داد.

در بازی هفتم، سهراب افغان از ابومسلم فراه با ثمر رساندن سه گل، امان الله سرداری دو گل و احمد خالد مجیدی یک گول، بهترین بازیکنان میدان شناخته شد.

هم‌چنان سهراب افغان، با هت‌تریک در بازی روز گذشته در برابر خراسان فاریاب بر علاوه‌ی کسب جایزه‌ی بهترین بازیکن مسابقه، با رسیدن به ۲۷ گل، لقب برترین گل‌زن تمام ادوار لیگ قهرمانان افغانستان را گرفت.

سهراب افغان پس از پایان بازی گفت که: «بازی خوبی بود و با هماهنگی اعضای تیم توانستم سه گل به ثمر برسانم.»

در حال حاضر تیم ابومسلم فراه تاکنون با ۸ گل در صدر جدول و عینو مینه با مجموع هفت گل در رده دوم قرار دارد.

در بازی هشتم احن‌الله درمان با کسب یک گول در برابر سر سبز یاشلر فاریاب به عنوان بهترین بازیکن بازی شناخته شد.

وی می‌گوید که: «خوشحالم که نماینده مردم کندهار در تیم عینو مینه هستم و برای مردمم شادی ایجاد می‌کنم و این پیروزی و جایزه را به همه مردم کندهار به ویژه خانواده‌ام تقدیم می‌کنم.»

درهمین حال سرمربی تیم سر سبز یاشلر فاریاب دلیل باخت را کم تجربه‌گی بازیکنانش می‌داند، اما امیدوار است که در بازی‌های آینده خوب بدرخشند.

در مسابقات امروز (چهارشنبه، ۵ثور)، سرخ پوشان خوافی ساعت ۱:۰۰ بعد از ظهر به مصاف اتک انرژی می‌رود و استقلال کابل ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر در مقابل موج ساحل بلخ قرار می‌گیرد.

این مسابقات به‌گونه مستقیم از تلویزیون آریانا پخش می‌شود.

Continue Reading

ورزش

بازیکن موج ساحل در پیروزی ۱ – ۰ مقابل جوانان واحدی، مستقیماْ از وسط میدان گول را به ثمر رساند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۴, ۱۴۰۳)

شاه نصیر نوری در بازی پنجم لیگ قهرمانان افغانستان روز دوشنبه در کابل، با یک ضربه بلند پرشور و هیجان انگیز از وسط میدان، گول را به ثمر رساند و تیم موج ساحل با نتیجه ۱ بر صفر در برابر جوانان واحدی پیروز شد.

در ششمین دیدار این رقابت‌ها که در همین روز برگزار شد، تیم میوند با نتیجه ۲ بر ۱ در برابر عدالت فراه به پیروزی رسید.

گول اول این دیدار را عبدالعلی واحدی از تیم عدالت در دقیقه ۳۶ به ثمر رساند. اما رحیم الله از میوند کمی پیشتر از پایان نیمه اول، بازی را به تساوی کشاند.

عبدالرحمن محمدی گول دوم میوند را در نیمه دوم به ثمر رساند و این تیم پیروز میدان شد.

در مسابقات امروز (سه شنبه، ۴ ثور)، ابو مسلم فراه ساعت ۱:۰۰ بعد از ظهر به مصاف خراسان فاریاب می‌رود و سرسبز یاشلر ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر در مقابل عینو مینه قرار می‌گیرد.

این مسابقات به‌گونه مستقیم از تلویزیون آریانا پخش می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!