جهان

سویدن برای پیوستن به ناتو از امریکا تضمین امنیتی گرفته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۵, ۱۴۰۱)

وزیر خارجه سویدن گفت امریکا به این کشور تضمین داده است که در طول دوره تقاضا برای پیوستن به پیمان ناتو از این کشور حمایت خواهد کرد.

به نقل از رویترز آنا لیند، وزیر خارجه سویدن روز چهارشنبه (۱۴ثور) در واشنگتن گفت برای دوره درخواست احتمالی برای پیوستن به پیمان ناتو که ۳۰ کشور عضو این اتحاد نظامی باید به آن رسیدگی کنند، تضمین‌های لازم از امریکا را برای حمایت دریافت کرده است.

سویدن و کشور همسایه‌اش فنلاند در دوران جنگ سرد به ناتو نپیوستند، اما الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و حمله روسیه به اوکراین باعث شده است که این کشورها بازاندیشی درباره سیاست‌های امنیتی‌شان بپردازند و عضویت آنها در ناتو اکنون به طور فزاینده‌ای محتمل به نظر می‌رسد.

هر دوی این کشورها نگران که در طول دوره پذیرش درخواست‌شان که باید همه اعضای ناتو آن را تایید کنند و ممکن است تا یکسال به طول بینجامد، در وضعیت آسیب‌پذیری قرار بگیرند.

لیند پس از مصاحبه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در مصاحبه‌ای با تلویزیون سویدن گفت:”طبیعتا، من وارد جزئیات این توافق نمی‌شوم، اما از اینکه اکنون تضمین امریکا داریم، کاملا احساس اطمینان می‌کنم.”

او افزود:”البته، تضمین‌های امنیتی اصلی فقط هنگامی به دست می‌آید که شما عضو کامل ناتو شده باشید.”

لیند نگفت دقیقا چه تضمین‌هایی را از بلینکن دریافت کرده است، اما به گفته او، با وجود این تضمین‌ها هر اقدام منفی روسیه بر ضد سویدن با پاسخ امریکا مواجه خواهد شد.

وزارت دفاع سویدن ماه پیش اعلام کرد که درخواست عضویت این کشور در ناتو ممکن است به شماری از واکنش‌ها از سوی روسیه منجر شود، از جمله حمله سایبری و اقدامات هیبریدی مانند کارزارهای تبلیغاتی برای تضعیف امنیت سویدن.

مسکو هشدار داده است که در صورتی که سویدن و فنلاند عضو ناتو شوند، در کالینینگراد، بخش محصوری متعلق به روسیه در میان دو کشور لیتوانی و لهستان در منطقه بالتیک سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های ابرصوتی مستقر خواهد کرد.

انتظار می‌رود هر دو کشور سویدن و فنلاند این ماه درباره درخواست عضویت در ناتو تصمیم بگیرند.

Trending

خروج از نسخه موبایل