خبرهای تازه

سیاسیون: حرکت خلیلزاد به سوی توافق صلح کُند است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

برخی سیاسیون، تلاش های زلمی خلیلزاد برای توافق صلح را کُند می‌بینند و می گویند در این مقطع زمانی، نیاز به شتاب در کار پیش‌برد مذاکرات صلح است.

سه روز است که آقای خلیلزاد در کابل به سر می‌برد، و دیدارهایی با مقام‌های دولتی و شمار زیاد سیاست‌گران داشته است.

سید اسحاق گیلانی، رییس حزب نهضت اسلامی می گوید:” اگر کارهای خلیلزاد به همین منوال روان باشد ما شاهد صلح نخواهیم بود. اما به مراتب بهتر خواهد بود اگر قدری سریع شود و ملت افغانستان در جریان گذاشته شود.”

خواسته ها این است که زلمی خلیل‌زاد بر تلاش هایش شدت بخشد تا از یک سو زودتر توافق نامه صلح بین امریکا و طالبان به امضا برسد و در سوی دیگر، مذاکرات میان افغان‌ها آغاز شود؛ مذاکراتی که تعیین کننده برای افغانستان گفته می‌شود و نتیجه آن، در گرو توافق امریکا و طالبان است.

عزیز رفیعی، رییس مجتمع جامعه مدنی می گوید:” تا کنون آقای خلیلزاد از فعالان مدنی ندیده اند. دیدگاها برای پیشبرد مذاکرات صلح کار ها را هموارتر می سازد.”

برخی دیگر سیاسیون می‌گویند: نشست میان افغان ها در بیجینگ می‌تواند از یک سو راه را برای ازسرگیری مذاکرات میان امریکا و طالبان باز کند و در سوی دیگر هم بسترساز برای آغاز مذاکرات میان افغان ها باشد. نشست بیجینگ، با حضور دولت افغانستان، گروه طالبان و سیاست‌گران برگزار می شود.

حاجی دین محمد، عضو شرکت کننده نشست بیجینگ می گوید: ” نشست بیجینگ بسیار مهم و حیاتی است این نشست می تواند زمینه مذاکرات میان طالبان و حکومت میان طالبان و امریکا را آسانتر سازد .”

نشست بیجینگ اما به دلیل های نا روشن به تاخیر افتاده است، سیاست گران می گویند که این تاخیر از سوی ارگ به دلیل مشخص نبودن هیئت شرکت کننده بوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل