رویداد های اخیر

سیاسیون: خلیلزاد پیام تشکیل حکومت مشارکتی با خود دارد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۳, ۱۳۹۹)

شماری از جریان‌ها و احزاب سیاسی میگوید که زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، پیام تشکیل حکومت مشارکتی و تشکیل یک نشست بزرگ همچون نشست بن را با خود دارد.

این در حالی است که خلیل‌زاد در کابل دست کم با همه جناح‌های سیاسی، بشمول رییس جمهور و رییس شورای عالی مصالحه ملی دیدار کرده است.

به گفته‌ی سیاسیون خلیلزاد در کنار این موارد روی موارد ذیل نیز رایزنی کرده است:

1- افزایش نقش سازمان ملل به عنوان میانجی میان طرف ها

2- تشویق کشور های ایران و پاکستان برای اشتراک در این نشست تماس با کشورهای پرنفوذ جهان برای تشویق دو طرف به صلح

3- سرعت کار برای تامین یک صلح عادلانه و پایدار

سیاسیون می‌گویند که آقای خلیل‌زاد از آنها خواسته است تا دیدگاه‌های شان را در باره طرح حکومت مشارکتی هر چه زود تر نهایی و با  واشنگتن درمیان بگذارند.

وحید الله سباوون، رهبر حزب اتحاد اسلامی افغانستان، در این باره گفت:” تلاش بر این است که طرف های افغان در یک کشور دیگر غیر از دوحه بنشینند و روی حکومت مشارکتی رایزنی کنند.”

اعضای جامع مدنی در باره طرح نظام مشارکتی از سوی خلیل‌زاد میگویند  که در هر صورت باید تعین سرنوشت افغانستان به دست مردم این کشور داده شود.

عزیز رفیعی، رییس مجتمع نهاد های جامع مدنی، در این باره گفت:” فرصت های پیش آمده از دست رفته است حالا برای آینده به مردم فرصت دهند تا سرنوشت شان را تعین بکنند.”

هادی ابراهیمی، فعال مدنی، در این باره میگوید:”نظام های مشارکتی برای کشور های است که هیچ نظام وجود ندارد خلیلزاد که عامل طرح نظام مشارکتی است نسنجیده قدم برمیدارد.”

هرچند اجماع سیاسی به گونه که انتظار می‌رود میان سیاسیون دیده نمی‌شود، اما چهره های با نفوذ در کشور طرفدار هر تغیرات در نوع حکومتداری زیر چتر حمهوریت استند.

حکومت وضحات نمی‌دهد که آیا زلمی خلیل‌زاد طرح حکومت مشارکتی را به رییس جمهورغنی شریک کرده است یا خیر و حتی در مورد این گفته ها از سوی سیاسیون هم ارگ واکنشی نداشته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل