رویداد های اخیر

سیاف تفرقه افگنی میان اقوام را جنایت و فساد را دشمن بزرگ خواند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

در شانزدهمین سالیاد شهادت احمد شاه مسعود نگرانی ها از اختلافات قومی و زبانی در جبین هر رهبر سیاسی افغانستان دیده میشد.

رهبران سیاسی و همسنگران احمد شاه مسعود همه روی وحدت ملی میان افغانها تاکید کرده و انرا تنها گزینه برای پایان بحران کنونی میدانند. عبدل رب رسول سیاف تفرقه افگنی میان اقوام را جنایت دانست.

عبدرب رسول سیاف، رهبر پیشین جهادی گفت: “ما در برابر ظلم می جنگیم، اما در برابر دشمن دیگر که فسق و فساد است تسلیم هستیم. تا زمانیکه در برابر اش مبارزه نکنیم، این میدان را نمی بریم و بیایید این کشور را از این پدیده ویرانه نجات دهیم”.

اقای سیاف که همواره حملات طالبان را جنایت خوانده، از این گروه میخواهد که وارد مذاکرات صلح شوند.

عبدرب رسول سیاف، رهبر پیشین جهادی بیان داشت که: “طالبان باید بیایید به صلح، پیش از اینکه پیشمان شوند و یا کسی برای شان مجال صلح را ندهد و باید دیگر به ضد استقلال و تمامیت ارضی نه جنگند و صلح کنند”.

سیاف نیز یاد آور شد که حکومت در برابر فساد به مثابه یک دشمن بزرگ تسلیم شده است و هشدار داد که بدون نابودی فساد برنده شدن در میدان جنگ ناممکن است.

رییس شورای عالی صلح همچنین در این مراسم تاکید کرد که شماری از سیاسیون برای حفظ قدرت و علما میان افغانها دست به تفرقه افگنی میزنند.

کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح گفت: “صلح بدون وفاق ملی جنبه عملی ندارد، ما در ساحه جنگ ناکام هستیم و هر حکومت هم که بایید ناکام خواهد بود. امروزه بخش از ناکام های حکومت وحدت ملی نیز به ناکامی در میدان جنگ برمیگردد”.

احمد ولی مسعود، رییس بنیاد احمد شاه مسعود نیز گفت: “ما به وفاق ملی ضرورت داریم و مردم باید همدست شده و نگذارند که کشور بیشتر به بحران برود”.

 حامد کرزی، رییس جمهور پیشین نیز از سیاسیون میخواهد که متحد شد و مانع ایجاد فاصله میان افغانها شوند.

حامد کرزی گفت: “ملت ما متفق است نخبه ها نیز باید متفق شوند، اتحاد ملت ما محکم است و باید نگذاریم که خارجی ها تفرقه بیندازند”.

معاون اول رییس جمهور، عبدل رشید دوستم نیز در پیام اش به مناسبت ۱۶ مین سالروز شهادت احمد شاه مسعود توطعه گران در برابر ایتلاف برای نجات افغانستان را زیر نظر داشته و تایید میکند که به دلیل مشکلات سیاسی در بیرون از افغانستان به سر میبرد.

در این مراسم همچنان رهبران جهادی و سیاسی افغانستان کشتار مسلمان از سوی ارتش برما را جنایت بشری خوانده و از جامعه جهانی میخواهند که مانع تداوم این جنایت شوند.

گزارشگر: فواد ناصری

Trending

خروج از نسخه موبایل