خبرهای تازه

سیگار: افغانستان در جلوگیری فساد زورمندان موفق نبوده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

دفتر مفتش ویژۀ ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان یا سیگاراز توانمندی حکومت افغانستان  برای عملی سازی کامل استراتیژی ضد فساد انتقاد کرده است.

دفتر مفتش ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار،  در تازه ترین گزارش خود  از تلاش های مقامات حکومت افغانستان برای عملی سازی استراتیژی ضد فساد تحسین کرده اما ساحاتی را نیز مشخص ساخته که با معیار های بین المللی و بهترین شیوه های کاری مطابقت ندارد.

در این گزارش امده که است که استراتیژی حکومت افغانستان در مبارزه علیه فساد اداری  اساساً روی  ۱۵ وزارتخانه متمرکز است، اما نقش وزارت دفاع منحیث بزرگترین وزارتخانه در افغانستان، در مبارزه با فساد اداری واضح نیست.

 محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع گفت:”فعالیت های خوده ادامه میدهیم ما هنوز هم در تمام مناطق که لازم است شفافیت بوجود آید هنوز هم لازم دارد که با این فعالیت ها را ادامه دهیم این فعالیت ها می تواند ریشه کن سازد فساد را.”

 سیگار در این گزارش نگاشته است که یک جنرال پیشین وزارت داخله (که نامی از وی برده نشده است )، در غیاب به فساد اداری محکوم شده، اکنون با شمار زیادی از محافظین مسلح در اطراف شهر گشت و گزار می کند و نیرو های امنیتی از بازداشت او عاجز اند. اما وزارت داخله می گوید با فساد پیشه گان برخورد قانونی می شود.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله بیان داشت: “افراد که دست به فساد می زدند وزارت داخله بیش از ۲۰۰ دوسیه را توسط ریاست عمومی مفتش وزارت داخله بررسی کرده  به سارنوالی ارسال کرده در این روسیه تعداد منصوبین، پولیس و تعداد از کارمندان که در وزارت داخله کار می کنند دویسه هایشان به سارنوالی رفته است.”

 در بخش دیگر ازگزارش سیگر آمده است که تلاش های ضد فساد اداری در افغانستان، در نهاد های کلیدی مبارزه با فساد حکومت، با مشکلات ظرفیتی، منابع، فقدان فعالیت ها علیه افراد قدرتمند و حضور “افراد فاقد شرایط لازم و مفسد” رو به رو است.

شمار از آگاهان به این باور اند که حکومت افغنستان در فساد آغشته است و هرگز نخواهد توانست با این پدیده مبارزه جدی کند. 

گزاشگر: دیانا صمدی

Trending

خروج از نسخه موبایل