خبرهای تازه

سیگار: تلفات نظامیان در سال جاری افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

یافته های دفتر بازرس ویژۀ آمریکا برای افغانستان نشان می دهد، که تلفات نظامیان افغان در سال جاری افزایش یافته است.

یافته های دفتر بازرس ویژۀ آمریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار آمار تکان دهندۀ از تلفات نیروهای دولتی افغانستان در سال جاری را به رخ کشیده است.

بربنیاد این یافته ها، از آغاز سال جاری میلادی تا نزدهم اگست، ۵۵۲۳ نیروی امنیتی افغانکشته و ۹۶۶۵ نظامی دیگر زخم برداشته اند.

در همین حال سال قبل شمار تلفات نیروهای دولتی به ۵۰۰۰ کشته و ۱۵۰۰۰ زخمی رسیده بود.

این رقم افزایش ۹ درصدی شمار کشته شدگان نیروهای دولتی را در مقایسه با ۲۰۱۵ نشان می دهد، در حالیکه هنوزهم دو ماه به پایان ۲۰۱۶ باقیست.

جان ساپکو، بازرس ویژۀ آمریکا برای بازسازی افغانستان می گوید: “فوری ترین چالش در برابر تلاش های بازسازی آمریکا و بقای دولت افغانستان، شورشگری مسلحانه است که طالبان و سایر جناح ها آن را دنبال می کنند، عنعنات عمیق فرهنگی و شورشگری مداوم همچنان مصوونیت فزیکی و صحی زنان افغان را تهدید می کند.”

وزارت های دفاع و داخلۀ افغانستان یافته های سیگار را رد می کنند، اما می پذیرد که رقم تلفات نیروهای دولتی در سال جاری درشت تر شده است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی می گوید: “ما این گزارش را تایید نمی کنیم، اما تلفات نیروهای امنیتی افغانستان در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نسبت به سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ واقعا که بالا رفته است اما نه به پیمانۀ که سیگار گزارش داده است.”

پیشتر فرمانده کل نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان و چندین مقام کلیدی حکومت ناکامی و ضعف در مدیریت جنگ را عامل بنیادی افزایش تلفات نیروهای دولتی افغانستان پنداشتند، حالا نهاد های امنیتی هم می پذیرند که شدت نبرد، پیشبرد مستقلانه جنگ و مهم تر، ضعف در مدیریت جنگ عامل افزایش تلفات نظامیان شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله می گوید: “ما صد در صد تایید نمی کنیم که در رهبری مشکل نداریم، مشکلات است اما از سوی رهبری حکومت ارزیابی می شود و بر ظرفیت سازی های بیشتر اقدام خواهد شد.”

یافته های سیگار نشان می دهد که دولت افغانستان اندکی بیش از ۶۱ درصد خاک کشور را زیر اداره دارد، ۲۸ درصد جغرافیای افغانستان محل منازعه نشانی شده است و ۱۰ درصد خاک افغانستان زیر ادارۀ شورشیان قرار دارد.

یافته های سیگار همچنان بازگو می کند، که رویداد های امنیتی امسال در افغانستان در مقایسه با سال های گذشته نیز پررنگ بوده است.

بربنیاد آمار ها، در ۸۸ روز یعنی از ماه می تا اگست ۵۵۹۶ رویداد امنیتی در افغانستان اتفاق افتاده که افزایش ۴،۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل