خبرهای تازه

سیگار: فساد در حکومت افغانستان سبب تقویت گروه طالبان شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که طالبان فساد موجود در حکومت را دست‌آویز قرار داده و به سرباز گیری در میان مردم می پردازند.

جان سپکو بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در گفتگوی در مرکز پژوهشی ویلسن در واشنگتن، هر چند کارکرد های حکومت فعلی را در مبارزه با فساد در مقایسه به حکومت پیشین ستایش می‌کند اما این کارکرد ها را برای ریشه‌کن کردن فساد نا کافی می داند. این اداره دلیل بیشتر شدن نیرو های طالبان را فساد مقام های حکومتی می‌داند.

آقای سپکو گفته: “یکی از بهترین راه‌های طالبان برای سربازگیری این است که به مردم محل بگویند که مقام‌های فاسد حکومتی را ببینید؛ شما نمی‌توانید به حکومت مرکزی (افغانستان)، قضا و پولیس اعتماد کنید.”

ریحانه آزاد، یک‌ عضو مجلس نمایند‌‌ه‌گان می‌گوید که موجودیت فساد در اداره های دولتی آنقدر نهادینه شده که من فکر می کنم به این زودی در ظرف یک سال و دوسال نمی‌توانیم آن را از بین ببریم.

آقای سپکو سهل‌انگاری ایالات متحده آمریکا و دیگر کشور های کمک کننده را نیز از بهر نظارت‌نکردن از کمک ها به افغانستان یکی از دلیل‌های ادامه فساد می‌داند و از آمریکا می خواهد که روی چگونگی به مصرف رسیدن پول های کمک‌شده به طور جدی تمرکز کند.

از سوی دیگر، لطیف محمود، معاون سخنگوی رییس‌جمهور در این مورد می‌گوید: “دولت افغانستان در امر مبارزه با فساد اداری و همسویی با شرکای راهبردی‌اش تعهد جدی دارد.”

اما دیدبان شفافیت افغانستان بر بنیاد بررسی که در سراسر افغانستان انجام داده است، می گوید که تا هنوز فساد در سطح پایین کاهش نیافته است.

ناصر تیموری، پژوهشگر دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید: “بر اساس سروی این نهاد در دوران حکومت وحدت ملی، سطح فساد 1.7 میلیارد دالر است و این یک مقدار زیادی برای یک کشور فقیر مثل افغانستان به شمار می‌رود.”

مبارزه با فساد یکی از مهمترین شعار های حکومت وحد ملی در چهار سال پسین بوده است اما هنوز هم ریشه های فساد از بسیاری از اداره های حکومتی از میان نرفته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل