خبرهای تازه

سیگر: برای ادغام مجدد جنگجویان طالب برنامه‌ای وجود ندارد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

سیگر یا بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارش تازه اش می گوید که اگر پس از رسیدن به توافق صلح با طالبان، برنامه جامعی برای ادغام مجدد ده‌ها هزار جنگوی طالب اتخاذ نشود، دورنمای صلح در افغانستان امیدوارکننده نخواهد بود.

یافته های سیگر نشان می دهد که در حال حاضر طالبان 60 هزار نیرو دارد و 90 هزار نیروی دیگر فصل‌وار به این گروه می پیوندد.

جان سپکو بازرس ویژه آمریکا برای افغانستان می گوید: “ادغام مجدد به حمایت مالی دوامدار از سوی ایالات متحده امریکا نیازمند است. حتی امروز، دولت آمریکا هیچ نهاد رهبری‌کننده و یا دفتری برای تنظیم امور مربوط به ادغام مجدد جنگجویان سابق ندارد. این مسئله در افغانستان، منجر به عدم شفاف سازی در مورد دورنمای ادغام مجدد و رابطه آن با صلح شده است.”

سیگر همچنان ادعاد دارد که برنامه های ادغام مجدد جنگجویان در گذشته همه ناکام بوده اند و نتوانسته سبب کاهش خشونت ها در افغانستان شود.

به گفته جان سپکو: “بر اساس شواهد، ارزیابی برنامه ها و مطالعات، ما دریافتیم که هیچ برنامه گذشته ادغام مجدد نتوانسته است که جنگویان را مدغم بسازد ویا سبب کاهش تنش ها شود و حالا هم هر نوع تلاش برای ادغام مجدد بدون توافق دولت افغانستان با طلبان به احتمال زیاد ناکام خواهد ماند. “

سیگر همچنان وضیعت بدی اقتصادی و بیکار در افغانستان را مانع بزرگ برای پیوستن جنگجویان به دولت ذکر کرده می گوید بیکاری در افغانستان به 23 فیصد می رسد.

گزارش سیگار در حالی منتشر می‌شود که مذاکرات آمریکا و طالبان متوقف شده است و مقامات آمریکایی نیز به ادامه عملیات نظامی در برابر این گروه تاکید کرده‌اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل