رویداد های اخیر

سی وهفتمین نشست سازمان پیمان امنیت جمعی درمورد افغانستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۸, ۱۴۰۲)

سی و هفتمین نشست سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد افغانستان روز پنجشنبه (۰۷ ثور) برگزار شد و شرکت کنندگان این نشست یک بار دیگر از افزایش تهدیدات تروریستی از خاک افغانستان ابراز نگرانی کردند.

در این نشست هیئت‌هایی از کشور های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، معاون سرمنشی این سازمان، شارژدافیر افغانستان در روسیه و نمایندگان سازمان ملل متحد و برخی ادارات دیگر شرکت کردند. در این نشست از افزایش سطح تهدیدات تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی شده است.

در اعلامیه سازمان پیمان امنیت جمعی آمده است: «در مورد وضعیت افغانستان تبادل نظر مفصل صورت گرفت. شرکت کنندگان به تداوم تغییرات نامطلوب در وضعیت امنیتی از جمله رشد تهدیدات تروریستی و مواد مخدر از خاک این کشور اشاره کردند. خاطرنشان شد که افغانستان هنوز در وضعیت سخت اقتصادی به سر می‌برد و مردم افغانستان در حوزه اجتماعی و بشردوستانه با مشکلاتی مواجه هستند.»

اما امارت اسلامی این نگرانی‌ها را نا درست خوانده می‌گوید امنیت نسبت به هر زمانی بگونه بهتر در افغانستان تامین است و هیچ گونه تهدیدی از خاک افغانستان علیه کشور های دیگر وجود ندارد.

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید نگرانی کشور های منطقه بر اساس معلومات نادرست آنها از اوضاع جاری افغانستان مطرح می‌شود که امارت اسلامی آن را نمی پذیرد.

ذبیح الله مجاهد می‌گوید: «تشویشی را که نشست امنیت جمعی ابراز کرده، درست نیست. افغانستان حالا امن است و ثبات دارد. از سالیان قبل کاملاً متفاوت است. مردم افغانستان و جهان این را درک می‌کنند. وضعیت را نادرست تعبیر کردن به این معناست که آنها واقعیت‌ها را درنظر نمی‌گیرند. همچنان راپور های که پخش می‌شود، به اساس معلومات نادرست می‌باشد.»

روسیه، بلاروس، تاجبکستان، ارمنستان، قزاقستان و قرغیزستان اعضای دایمی سازمان پیمان امنیت جمعی هستند که نمایندگان آنها نیز در این نشست حضور داشتند.

طارق فرهادی، آگاه سیاسی می‌گوید: «متاسفانه بعد از یک جنگ ۲۰ ساله، حضور و خروج امریکا، افغانستان در یک فاز بحران عمیق داخل می‌شود که کشورهای منطقه از آن شاکی می‌باشند. برای ما نگرانی بیشتر وضع اختناق در داخل، نا امیدی و فقر مردم است.»

با این حال وزرای دفاع هند و ایران درباره صلح و ثبات در افغانستان، توسعه دهلیز حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب از بهر کاهش مشکلات لوجستیکی به افغانستان و کشورهای دیگر آسیای مرکزی گفتگو کرده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل