خبرهای تازه

شبکه نهاد های مدنی از رهبران حکومت وحدت ملی میخواهند تا اختلافات را کنار بگذارد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

شبکه نهاد های جامعه مدنی اختلاف میان رهبران حکومت را پس از دوسال برای کشور فاجعه بار خوانده هشدار می دهند اگر رهبران قبل از نشست بروکسل به تفاهم نرسند این کنفرانس برای افغانستان دست اوردی مهمی نخواهد داشت .

شبکه نهاد های مدنی هم چنان گفته اند اگر سران حکومت کوتاه نیایند و نقطه پایان بر این اختلاف ها نگذارند در چنین شرایطی باعث تضعیف روحیه نیروهای امنیتی شده و مشکل بد امنی نیز بیشتر خواهد شد .

پس از دوسال ظاهرا کارمشترک ، اما هنوز رهبران حکومت وحدت ملی از همدیگر پذیری به دور اند

شبکه نهادهای جامعه مدنی روز جمعه در یک گردهمایی رهبران حکومت را مخاطب قرار داده گفته اند که مردم حالا با دوتیم طرف نیست، بلکه با حکومت وحدت ملی طرف است وچانه زنی ها بین دوطرف در روز های که شعله های جنگ بلند است نه تنها روحیه سربازان را می شکند بلکه سبب نگرانی مردم نیز شده است . این نهاد تاکید دارند که حکومت وحدت ملی نیاز به همگرایی سیاسی دارد. نه ادامه تنش ها .

سید ناصر موسوی مسول شبکه نهاد های جامعه مدنی ” ما در شرایط قرارداریم که هر روز نا امنی گسترش پیدا میکند هرروز اقتصاد به طرف منفی روان است جذب سرمایه گذاری ها صورت نمیگیرد اصلاحات بنیادین که به اساس آن یک فرایند سیاسی مردم سالار را تجربه کنیم هنوز شکل نگرفته است “.

کمتر از دوماه دیگر به نشست بروکسل باقیست نشستی که به باور اعضای شبکه نهاد های جامعه مدنی نقش حیاتی در جلب حمایت جامعه جهانی وکشور های کمک کننده به افغانستان دارد .اما با این تفاوت اگر سران حکومت دست از تنش و اختلاف برندارند در غیر آن   این نشست چندان دست آوردی برای کشور نخواهد داشت .  

سید ناصر موسوی مسول شبکه نهاد های جامعه مدنی ” اگر ما بخواهیم این یک کنفرانس پر دست آورد و پربار برای مردم افغانستان باشد و مابتوانیم افغانستان را در محراق توجه جامعه جهانی قرار بدهیم یکی از شرایط اساسی آن قبل از هر گونه رفتن و برنامه ریزی برای نشست بروکسل تامین وحدت ملی ورسیدن به یک اجماع نظر در داخل حکومت وحدت ملی است “.

شماری از اعضای شبکه نهاد های مدنی همچنان حکومت وحدت ملی را در تامین امینت انتقاد کرده از رهبران می خواهند به عوض عمق دادن به اختلافات باید ناکامی های گذشته را جبران بکنند .  

محمد یوسف امین زازی عضوشبکه نهاد های جامعه مدنی ” حکومت که محدود به بلاک ها باشد و محدود به شهر کابل باشد و چهار اطراف آن سیم خاردار گرفته باشد خود را حکومت میگوید وقتی که بازارها شهر ها ولایت ها و ولسوالی ها حاکمیت قانونی ندارد باز داد از حکومت میزند .اخطار مردم افغانستان است که هرچه زود تر خوده را اصلاح کنند در غیر آن مردم خود تصمیم میگیرند “.

احمد ذکی عضوشبکه نهاد های جامعه مدنی ” به رهبران حکومت وحدت ملی توصیه میکنیم که رهبران بیایند برگردند و عده دوم را به مردم بدهند هنوز وقت است تا ناکامی های گذشته را جبران کنند “.

عبدالله عبدالله چندی پیش رییس جمهور را به بی حوصله گی و عدم اجرات عملی برای تحقق مواد توفقنامه ایجاد حکومت وحدت ملی متهم کرد هرچند ازاین کشیدگی میان رهبران حکومت بیش از دو هفته سپری شده است و دو بار باهم دیدار کرده اند اما تاهنوز نتیجه این دیدار ها معلوم نمی باشد .

گزارشگر: شیبا پریسا ابراهیمی

Trending

خروج از نسخه موبایل