Connect with us

علم و تکنالوژی

شرکت اپل تلیفون‌های آیفون‌ ۱۴ را در هند تولید خواهد نمود

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۵, ۱۴۰۱)

شرکت اپل، روز دوشنبه (۴ میزان) گفته است که نوع جدید آیفون‌های خود را در هند تولید خواهد کرد. این در حالی است که این شرکت تلاش دارد اتکا بر چین را کاهش دهد.

مرکز تولید و توزیع تلیفون‌های هوشمند آیفون در حال حاضر به گونهٔ عمده در چین موقعیت دارد و تحلیلگران می‌گویند که پالیسی‌های مرتبط با کووید۱۹ در چین و تنش‌ها میان واشنگتن و بیجینگ تولیدات این شرکت را صدمه رسانیده است.

شرکت اپل در یک بیانیه‌ای گفت که نوع جدید تلیفون‌های آیفون ۱۴ را در هند تولید خواهد کرد.

این شرکت که مقر آن در ایالت کالیفورنیا موقعیت دارد از قبل از طریق شرکت‌های تولیدی تایوانی مانند فاکس‌کان، نوع قبلی آیفون را در هند تولید کرده است. فاکس‌کان،‌ در ایالت تامل نادوی هند، فابریکهٔ تولیدی دارد.

این در حالی است که شرکت اپل فقط چند هفته پیش از عرضهٔ تلیفون‌های آیفون‌۱۴ به بازار‌های جهانی خبر داد.

علم و تکنالوژی

سازمان ملل نُخستین قطعنامه جهانی در مورد هوش مصنوعی را تصویب کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳, ۱۴۰۳)

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا نُخستین قطعنامه جهانی در مورد هوش مصنوعی را تصویب کرد.

هدف از این قطعنامه غیرالزام‌آور، تشویق به حفاظت از اطلاعات شخصی، نظارت بر خطرات ناشی از پیشرفت هوش مصنوعی و حفظ حقوق بشر اعلام شده است.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه (۲حمل) این خبر را به نقل از مقام‌های دولت امریکا منتشر کرد که پیشنهاددهنده این قطعنامه معرفی شده است.

به گفته آنها، تنظیم این قطعنامه غیرالزام‌آور که از سوی ایالات متحده پیشنهاد و با حمایت چین و ۱۲۱ کشور دیگر همراه شد، سه ماه به طول انجامیده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این قطعنامه همچنین بر تقویت سیاست‌های حفظ حریم خصوصی تأکید می‌کند.

یکی از مقام‌های بلند رتبه دولت امریکا با توصیف این قطعنامه به عنوان «اولین سند واقعی اجماع جهانی در مورد هوش مصنوعی» گفت: «با تغییر سریع فناوری، ما در دریایی موج حرکت می‌کنیم و در چنین شرایطی باید بیش از پیش ارزش‌های خود را چراغ راه‌مان قرار دهیم.»

با پیشرفت سریع و روزافزون تکنالوژی هوش مصنوعی، نگرانی از تأثیر مخرب آن بر انتخابات دموکراتیک، تسهیل اختلاس و کلاهبرداری و از دست رفتن بسیاری از مشاغل نیز افزایش پیدا کرده است.

اتحادیه اروپا به تازگی قانونی را برای نظارت بر این تکنالوژی به تصویب رساند و قطعنامه جدید سازمان ملل قدم مهم دیگری در این مسیر ارزیابی می‌شود.

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است: «طراحی، توسعه، استقرار و استفاده نادرست یا مخرب از سیستم‌های هوش مصنوعی… خطراتی را به همراه دارد که می‌تواند… تضعیف‌کننده حمایت، ترویج و بهره‌مندی از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی باشد.»

به نوشته رویترز، مقام‌های امریکایی در مورد مذاکراتِ پیش از تصویب این قطعنامه گفتند: «حتی کشورهای چین، روسیه، کوبا و سایر کشورهایی که اغلب در مورد مسائل مختلف با ما همسو نیستند» برای به سرانجام رساندن این قطعنامه «همکاری لازم را انجام دادند.»

در ماه نوامبر ۲۰۲۳، ایالات متحده، بریتانیا و بیش از ۱۲ کشور دیگر، اولین توافق بین‌المللی در مورد چگونگی حفظ امنیت تکنالوژی هوش مصنوعی در برابر افراد یا نهادهای خطرآفرین را منتشر کردند.

این توافق، شرکت‌ها را به ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی ایمن تشویق می‌کند.

اعضای پارلمان اروپا نیز سال گذشته رسماً «قانون هوش مصنوعی» را که اولین مجموعه قوانین جامع جهان برای هوش مصنوعی است، تصویب کردند و در این زمینه از ایالات متحده پیشی گرفتند.

دولت جو بایدن قانونگذاران امریکایی را برای تصویب مقررات مربوط به هوش مصنوعی تحت فشار قرار داده، اما کنگره دوقطبی ایالات متحده پیشرفت چندانی در این زمینه نداشته است.

کاخ سفید در ماه اکتبر با یک دستور اجرایی جدید، به دنبال کاهش خطرات هوش مصنوعی برای مصرف‌کنندگان، کارگران و گروه‌های اقلیت و در عین حال تقویت امنیت ملی بود.

مانند دیگر دولت‌ها در سراسر جهان، مقامات چینی و روسی به دنبال استفاده گسترده از ابزارهای هوش مصنوعی برای اهداف مختلف هستند.

ماه گذشته، شرکت مایکروسافت اعلام کرد که پرده از فعالیت هکرهایی از هر دو کشور در حال استفاده از نرم‌افزار «اوپن اِی‌آی» برای مقاصد جاسوسی برداشته است.

Continue Reading

علم و تکنالوژی

راکت فضایی جاپان لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۳, ۱۴۰۲)

یک راکت کوچک و سوخت‌جامد ساخته‌شده توسط شرکت سپیس ون جاپان لحظاتی پس از پرتاب در روز چهارشنبه (۲۳حوت) منفجر شد.

اسپیس وان تلاش کرده بود اولین شرکت خصوصی جاپانی باشد که یک ماهواره را در مدار زمین قرار می‌دهد.

این راکت ۱۸ متری که «کایروس ۱» نام داشت چند ثانیه پس از بلند شدن در ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی منفجر شد.

اسپیس وان اعلام کرده است که پس از پرتاب ناموفق راکت در شبه‌جزیره کوهستانی کی در غرب جاپان، مشغول بررسی اطلاعات پرواز است. شوهی کیشیموتو، والی محلی واکایاما، به خبرنگاران گفت مشکلی باعث فعال شدن برنامه نابودی خودکار راکت شده است. با این حال او مشخص نکرد که این مشکل دقیقا چه بوده است.

آقای کیشیموتو اضافه کرد محوطه سکوی پرتاب هیچ آسیبی ندیده و آتش خاموش شده است.

اسپیس وان قبل از این گفته بود که مراحل پرتاب راکت و همینطور اتمام ماموریت تا حد زیادی خودکار است و تعداد کارشناسان در مرکز کنترل زمینی به ۱۲ نفر می‌رسند.

این راکت یک ماهواره اطلاعاتی دولتی آزمایشی را حمل می‌کرد و قرار بود آن را در مدار زمین قرار دهد. اسپیس وان پیش‌تر پرتاب را برای روز شنبه برنامه‌ریزی کرده بود، اما پس از ورود یک کشتی به منطقه دریایی ممنوعه آن را به تعویق انداخت.

اگرچه جاپان بازیگر نسبتاً کوچکی در رقابت فضایی است، با این حال توسعه‌دهندگان راکت در این کشور در تلاش هستند وسایل نقلیه فضایی ارزان‌تری بسازند تا سهم بیشتری در بازار رو به رشد پرتاب ماهواره‌ها کسب کنند.

ماساکازو تویودا، رئیس اسپیس وان گفته است که می‌خواهد «خدمات پیک فضایی» را به مشتریان داخلی و بین‌المللی ارائه دهد و هدف آن پرتاب ۲۰ راکت در سال تا اواخر دهه ۲۰۲۰ است.

Continue Reading

علم و تکنالوژی

متا؛ فیس بوک و انستاگرام پس از دو ساعت قطعی دوباره فعال شدند

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۶, ۱۴۰۲)

فیسبوک و اینستاگرام متعلق به شرکت «متا»، روز سه‌شنبه (۱۵حوت) پس از بیش از دو ساعت قطعی، که به دلیل یک «مشکل فنی» ایجاد شده و صدها هزار استفاده کننده را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده بود، راه افتادند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که کاخ سفید این مشکل را زیر نظر دارد و افزود که فعلا از هیچ فعالیت انترنتی مخرب خاصی اطلاع پیدا نکرده است.

اطلاعات سایت داون دتکتور نشان می‌دهد که در اوج این قطعی، بیش از ۵۵۰ هزار گزارش اختلال در فیس‌بوک و حدود ۹۲ هزار مورد برای اینستاگرام گزارش شده است.

اندی استون، سخنگوی متا در پوستی در شبکه ایکس بدون اشاره به جزئیات گفت که یک «مشکل فنی» باعث شد مردم برای دسترسی به برخی از خدمات این شرکت مشکل پیدا کنند و افزود که مشکل برطرف شده است.

شرکت متا روزانه میزبان ۳.۱۹ میلیارد استفاده کننده فعال در شبکه‌های اجتماعی تحت اداره خود که شامل واتس‌اپ و تردز نیز می‌شود است.

سایت داون دتکتور که با جمع‌آوری گزارش‌های قطعی از چندین منبع از جمله استفاده کننده‌گان، آنها را ردیابی می‌کند، می‌گوید مشکل واتس‌اپ و تردز بسیار کمتر از فیس‌بوک و اینستاگرام بود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که چندین کارمند شرکت متا در پیام‌‌رسان بلایند که کارمندها در آن به صورت ناشناس مشکلات و مسائل کاری را به بحث می‌گذارند، گزارش دادند که نمی‌توانند به سیستم‌های داخلی خود وارد شوند و این موضوع باعث شد فکر کنند اخراج شده‌اند.

قطع شدن فیس‌بوک و اینستاگرام به یکی از موضوعات داغ روز در شبکه ایکس هم تبدیل شد.

ایلان ماسک، مالک شبکه ایکس در پستی نوشت: «اگر در حال خواندن این پست هستید، به این خاطر است که سرورهای ما کار می‌کنند.»

شبکه ایکس نیز پس از آنکه ایلان ماسک با ۴۴ میلیارد دالر در اکتبر سال ۲۰۲۲ آن را خرید، از اختلالات بی‌نصیب نمانده است و این موضوع در ماه دسامبر باعث ایجاد مشکل برای بیش از ۷۷ هزار کاربر در کشورهای امریکا و فرانسه شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!