Connect with us

رویداد های اخیر

شرکت «بیات پاور» کار فاز دوم تولید برق حرارتی از گاز طبیعی را آغاز می‌کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲۱, ۱۴۰۲)

شرکت بیات پاور امیدوار است که کار فاز دوم «بیات پاور-۱» را در ولایت جوزجان برای افزایش تولید برق در افغانستان آغاز کند.

مسوولان این شرکت می‌گویند که برای چگونگی تطبیق این پروژه گفتگوها را با نهاد‌های دولتی ذیربط آغاز کرده‌اند.

محمد شعیب صاحب‌زاده، رییس تخنیکی بیات پاور، گفته است که با تکمیل فاز دوم تولید برق حرارتی از گاز طبیعی، حدود ۱۰۰ میگاوات برق به ظرفیت آن اضافه می‌شود و در مرحله سوم ظرفیت تولید برق به ۲۰۰ میگاوات خواهد رسید.

در سال ۲۰۱۹، بیات پاور کار روی توربین گازی ۴۰ میگاواتی بیات پاور-۱ را آغاز کرد که در اواخر همان سال در شبرغان به بهره‌برداری رسید. این دستگاه از توربین گاز متحرک SGT-A45 زیمنس انرژی استفاده می‌کند که در فاز دو پروژه ادغام خواهد شد.

به گفته صاحب‌زاده، فاز اول این پروژه در نومبر سال ۲۰‍۱۹ با ظرفیت تولید چهل میگاوات برق تکمیل شد و از آن زمان تاکنون به صدها هزار خانواده برق فراهم کرده‌اند.

صاحب‌زاده تصریح کرده که این توربین سالانه توانایی تولید ۳۰۰ میلیون کیلووات برق را دارد که در کنار مناطق رهایشی، مساجد، پوهنتون‌ها، مکاتب و شفاخانه‌ها در شبرغان، ولایات سرپل و بلخ همچنان از برق آن بهره‌مند اند.

او در این مورد گفت: «رهبری بیات پاور با ادارات ذیدخل و مسوولان در تماس هستند، گفتگو آغاز شده تا بتوانیم که فاز دوم را آغاز کنیم و تطبیق فاز دوم را شروع بکنیم.»

قابل ذکر است که شرکت بیات پاور در سال ۲۰۱۳ از سوی بیات گروپ به هدف فراهم ساختن زمینه تولید داخلی، مرفوع ساختن نیازمندی‌ها و خدمت به مردم پایه‌گذاری شد.

از سویی هم، آقای صاحب زاده افزوده است که برای توزیع و تنظیم برق تولید‌شده با شرکت برشنا قرارداد دارند و یک قرارداد دیگر را با شرکت افغان گاز به امضا رسانده‌اند و در کنار آن، نهادهای همچون وزارت‌های معادن و پترولیم، انرژی و آب، زمنس پاور، آرپی‌اس با بیات پاور همکار هستند.

او ابراز کرد: «مفاد این پروژه از نگاه برق‌رسانی این است که توانست در حدود دو صدهزار فامیل را برق بدهد و توربین را که انستال کرده، آن ظرفیت چهل میگاوات برق را دارد.»

به گفته وی، این پروژه سالانه توانایی تولید ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق را دارد.

در همین حال، امارت اسلامی از بلند رفتن ظرفیت بیات پاور به خاطر تولید برق گازی استقبال می‌کند.

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که حکومت سکتور خصوصی را حمایت همه جانبه می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد گفت: «برای امارت اسلامی افغانستان انرژی برق بسیار مهم است، ارزش حیاتی دارد. بنابراین، امارت اسلامی به سکتور خصوصی بسیار توجه دارد، اگر یک شرکتی دستاورد بدست می‌آورد، به این معناست که به آن توجه صورت گرفته است. امارت اسلامی برای حمایت سکتور خصوصی از تمام امکانات کار گرفته است و مطمناً به پیش می‌روند.»

بیات پاور از سوی گروه بیات به هدف تأمین برق داخلی به مردم افغانستان در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد.

این دستگاه از تکنالوژی پیشرفته و کارآمدی بهره می‌برد که در مقایسه با سایر توربین‌های گاز سیار در سراسر جهان، به طور قابل توجهی قدرت بیشتر دارد.

این پروژه علاوه بر ایجاد عواید مالیاتی قابل توجه برای دولت، هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم برای افغان‌ها ایجاد کرده است که به وضعیت اقتصادی کشور کمک می‌کند و مجموعه مهارت‌های تخنیکی جدید را در میان شهروندان مستعد پرورش می‌دهد.

بیات پاور در واقع پیشگام در بخش تولید برق مستقل افغانستان است. هفته گذشته، این شرکت جایزه معتبر آسیایی «ایشین پاور ۲۰۲۳» را کسب کرد.

علی قاسمی، رییس شرکت بیات پاور، که در مراسم حضور داشت، کسب این جایزه معتبر را در شهر کوالالامپور مالیزیا «مایه افتخار و عزت» برای افغانستان دانست.

آقای قاسمی گفت که این جایزه قدردانی از تلاش و پشتکار افغان‌ها در سعی برای امنیت انرژی و خودکفایی در سکتور برق است.

قاسمی در مراسم تفویض جایزه افزود: «ما به تلاش‌های مداوم خود برای بهبود زندگی افغان‌ها در سراسر کشور افتخار می‌کنیم اینکه متعلمین را قادر می‌سازیم تا در شب درس بخوانند، به کارکنان صحی اجازه می‌دهیم خدمات حیاتی ۲۴ ساعته ارایه کنند، از تولید کارخانه‌ها حمایت می‌کنیم و شهرها، سرک‌ها، مساجد را روشن می‌کنیم و نیز خانه‌های سراسر کشور را.»

رویداد های اخیر

سفر یک مقام ارشد امریکایی به قطر و پاکستان برای گفتگو در باره افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۸, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده است که جان بس، سرپرست معینیت امور سیاسی این وزارت برای گفتگو در باره افغانستان و مسایل منطقه‌ای به قطر و پاکستان سفر می‌کند.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای روز جمعه (۷ ثور) گفته است که سفر جان بس از ۲۶ اپریل آغاز و به تاریخ ۳۰ اپریل پایان می‌یابد.

در اعلامیه آمده است: «وی در دوحه قطر با مقامات ارشد دولت قطر و سایرماموریت‌های دیپلوماتیک دیدار خواهد کرد تا در مورد حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه گفتگو کند.»

اعلامیه افزوده است که آقای بس در اسلام آباد پاکستان با مقامات ارشد این کشور دیدار خواهد کرد تا «در مورد طیف وسیعی از مسایل منطقه‌ای و دوجانبه به‌حیث بخشی از مشارکت ایالات متحده و پاکستان گفتگو کند.»

جان بس در اداره دونالد ترمپ بین دسمبر ۲۰۱۷ و جنوری ۲۰۲۰ به‌حیث سفیر امریکا در کابل کار کرده بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!