Connect with us

صحت

شفاخانه «طفل و مادر» به هزینه ۲۹۶ میلیون افغانی از سوی بنیاد بیات در کابل افتتاح شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۲۰, ۱۴۰۲)

شفاخانه «طفل و مادر» به‌گونه معیاری از سوی بنیاد بیات در محوطه شفاخانه صحت طفل در کابل افتتاح و رسماً به وزارت صحت عامه سپرده شد.

مسوولان بنیاد بیات هدف از ایجاد این شفاخانه را کاهش در ارقام مرگ‌ومیر مادران و کودکان عنوان می‌کنند.

داکتر احسان‌الله بیات، رییس عمومی بنیاد بیات، می‌گوید که بر اساس ارقام وزارت صحت تا کنون سه میلیون طفل و مادر در شفاخانه‌های که از سوی این بنیاد ساخته شده است، تداوی شده‌اند.

آقای احسان‌الله بیات گفته است: «بنیاد بیات امیدوار است که وزارت صحت عامه در قسمت تدارک، پرسونل مسلکی مورد نیاز و سایر ضروریات فعالیت نورمال شفاخانه توجه جدی داشته و خدمات را به مادران، نوزادان نیازمند عرضه نمایند که به ستندردهای منطقه و جهان سازگار باشد.»

آقای بیات افزوده که این بنیاد در تلاش است تا اشخاص و موسسات خیر را جستجو نماید تا در قسمت فراهم‌آوری ماشینری تجهیزات به افغانستان کمک کنند.

قابل ذکر است که این شفاخانه‌ ویژه کودکان و مادران در چهار منزل در مساحت ۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع به هزینه ۲۹۶ میلیون افغانی مجهز با وسایل مدرن طبی ساخته شده است.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس الوزرا، نیز با ابراز خرسندی گفت: «جا دارد که به مناسبت تکمیل این شفاخانه چهار منزله که تخمیناً به سرمایه‌گذاری ۲۹۶ میلیون افغانی تکمیل شده از بنیاد بیات تشکری نمایم.»

در همین حال، وزارت صحت عامه می‌گوید که مرگ‌ومیر مادران و کودکان نسبت به دوسال پسین در کشور کاهش یافته و تلاش‌ها جریان دارد تا سطح آمار مرگ‌ومیر در نزد کودکان و مادران همچنان پایان یابد.

داکتر قلندر عباد، سرپرست این وزارت گفته است که برنامه‌های روی دست دارند تا خدمات صحی در تمامی ولایت‌ها رسانده شود.

گفتنی است که مقام‌های امارت اسلامی همچنان در کنار قدردانی از کارکردهای بنیاد بیات به خصوص در بخش‌های صحی، اجتماعی و کمک‌های بشری، از سایر سرمایه‌گذاران و تاجران ملی می‌خواهند تا در انکشاف کشور سهیم شوند.

صحت

آغاز کمپاین ملی واکسین پولیو در سراسر افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

نخستین دور کمپاین ملی واکسین پولیو در سال ۲۰۲۴ میلادی در کشور آغاز شد. وزارت صحت عامه می‌گوید که قرار است در این کمپاین چهار روزه ۱۰.۷میلیون کودک زیر پنج سال واکسین دریافت کنند.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه می‌افزاید که تیم‌های صحی و رضاکاران بخش واکسین تلاش می کنند تا با تطبیق برنامه‌های مبارزه با ویروس پولیو این مرض را ریشه کن کنند.

این کمپاین، در ولایت‌های غور، بامیان و دایکندی به خاطر سردی هوا با تاخیر آغاز خواهد شد.

این کمپاین چهار روز را در بر می‌گیرد و قرار است که ۱۰.۷میلیون کودک واکسین دریافت کنند.

در این کمپاین کودکان زیر پنج سال تحت پوشش قرارداده می‌شوند، در کنار واکسین برای بلند بردن معافیت بدن کودکان برای آنان ویتامین A نیز داده می‌شود.

وزارت صحت عامه می‌گوید که این نهاد متعهد است تا در همکاری با شرکای خود مرض پولیو را در افغانستان محو کنند، اما برای این کار به حمایت مردم نیاز دارند. هم‌زمان با این برخی از خانواده‌ها نیز از مردم می‌خواهند که برای سلامتی و آینده کودکان، آنان را واکسین کنند.

داکتران می‌گویند که پولیو یک مرض ویروسی و قابل تداوی نیست و تنها توسط واکسین وقایه و محو می‌شود.

کمپاین واکسین ملی پولیو درحالی در سراسر کشور آغاز می‌شود که به گفته‌ی وزارت صحت عامه در سال ۲۰۲۴ هیچ واقعه مثبت این مرض در کشور ثبت نشده است.

Continue Reading

صحت

قلندر عباد خواهان کمک آذربایجان برای ارتقای ظرفیت کارمندان صحی افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت صحت عامه خواهان کمک آذربایجان برای ارتقای ظرفیت کارمندان بخش صحی کشور شده است.

قلندر عباد این خواست را در دیدار با الهام محمدوف، سفیر آذربایجان در کابل بیان کرده است.

دو طرف همچنان در مورد همکاری‌ها در بخش صحت، ارتقای ظرفیت کارکنان صحی افغان، نقش آذربایجان در بخش صحت و سایر موضوعات گفتگو کرده اند.

از سویی هم‌، سفیر آذربایجان در این دیدار گفته که کشورش در تلاش است تا در بخش صحت، به‌گونه دوامدار با افغانستان کمک و همکاری کند.

طبق یک خبر دیگر، سنگ تهداب ساخت بخش تولید آکسیجن در شفاخانه‌ صحت طفل اندراگاندی در کابل گذاشته شد.

مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که این بخش با همکاری مالی و تخنیکی سازمان جهانی صحت ساخته می‌شود و با ظرفیت تولید ۲۰۰ بالون آکسیجن در یک شبانه روز، علاوه بر تامین آکسیجن برای این شفاخانه، آکسیجن لازم را در اختیار سایر شفاخانه‌ها قرار خواهد داد.

Continue Reading

صحت

مسوولان صحی: امراض سرطانی در بلخ افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

مسوولان ریاست صحت عامه بلخ می‌گویند که امراض سرطانی در این ولایت افزایش یافته است. به گفته‌ آنان، در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی، نزدیک به ۵ هزار فرد مبتلا به سرطان به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، به تعداد دو هزار و ۶۱۳ تن که مبتلا به سرطان بودند در این شفاخانه به ثبت رسیده است.

احسان‌الله کلیوال، مسوول بخش تداوی سرطان شفاخانه حوزوی بلخ گفته است: «در سال ۱۴۰۱ حدوداً دو هزار و ۶۱۳ واقعه OPD نزد ما راجستر شده‌. در سال ۱۴۰۲، این ارقام به ۴ هزار و ۹۱۲ واقعه بوده است.»

در همین حال، برخی داکتران موارد جنیتیکی، آلودگی محیط زیست، استفاده خودسر از دوا و استفاده بیش از حد از گوشت را از مهم‌ترین عوامل افزایش این مریضی می‌دانند.

تورج اربابی، داکتر امراض سرطانی در این زمینه گفت: «ارثی‌بودن بسیار نقش مهم را دارد، محیط نقش مهم دارد، استفاده دوای خودسرانه نقش مهم دارد.»

با این حال، اکثر مریضان در بلخ مبتلا به سرطان معده اند. شماری از بیماران و مریض‌داران در این شفاخانه بر عرضه خدمات صحی بهتر تأکید دارند.

براساس گفته‌های مسوولان این شفاخانه، در یک ماه نخست سال جاری، ۴۲۳ فرد مبتلا به سرطان برای تداوی به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!