خبرهای تازه

شماری از فعالان حقوق زن خواستار حفظ دستاورد های گذشته در گفتگوهای صلح اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

شماری از فعالان حقوق زن و زنانی که نان آور خانواده های شان اند در صورت احتمال صلح با طالبان نگران عقب گرد هستند.

این زنان میخواهند که در کنار حفظ دست آوردهای چندین ساله شان، تقویت این دست آوردها نیز در گفتگوهای صلح، همچون خطوط سرخ در نظر گرفته شود.

فتانه گیلانی رییس اجتماع زنان افغانستان میگوید: “زنان افغانستان حق دارند که در تصمیم گیری های کلان سیاسی نقش داشته باشند؛ زیرا زنان افغانستان هرلحظه اوضاع را زیر نظر دارند.”

گفته میشود که نهاد اجماع زنان افغانستان برای یک ۱۸۰۰ زن زمینه کار و فعالیت های اجتماعی و حتا زمینه مبارزات سیاسی را فراهم کرده است.

خانم گیلانی می‌افزاید که تلاش های اخیر گفتگوهای صلح منجر به پایان جنگ در افغانستان شود.

رییس اجتماع زنان افغانستان علاوه میکند: “ما خواهان حفظ و تقویت دست آورد های چندین ساله‌ی زنان در روند گفتگوهای صلح هستیم و نباید این دست آوردها نادیده گرفته شود.”

با این حال شماری از زنانی که فرصت یافته اند تا در ادارات دولتی و خصوصی مصروف کار شوند، برای صلح احتمالی با گروه طالبان خطوط سرخ تعین می‌کنند.

هما نوری کارمند یکی از دفاتر خصوصی میگوید: “ما در سالهای اخیر به دست آوردهای زیادی نایل شده ایم و در سمت های بالا راه پیدا کرده ایم، این دست آوردها باید حفظ وتقویت شوند.”

حریر کارمند یکی از دفاتر خصوصی می‌افزاید: “«زنان افغان» زنان سالهای پیش نیستند، اگر بار دیگر حقوق شان مورد تاخت و تاز قرار بگیرد واکنش های تند در پی خواهد داشت.”

هم اکنون زنان زیادی فرصت کار کردن در ادارات دولتی و خصوصی را پیدا کرده و میتوانند آزادانه در فعالیت های اجتماعی نقش داشته باشند.

بر بنیاد آمارهای وزارت زنان، در حال حاضر ۱۰ درصد زنان در سطح تصمیم گیری ها در حکومت شریک اند، اما گروه  طالبان گفته اند در صورتی که میان این گروه و حکومت افغانستان صلح شود، به جز سمت ریاست جمهوری با حضور زنان تا سطح نخست وزیری مخالفت ندارند.

Trending

خروج از نسخه موبایل