اخبار ساحوی

شماری از متهمان قتل فرخنده نشست دادگاه را سیاسی میدانند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

در دومین روز نشست دادگاه ابتدایی بررسی پروند قتل فرخنده، شماری از افسران حوزه دوم  پولیس که متهم به غفلت وظیفه یی هستند، نشست دادگاه را سیاسی می دانند.

آنان تاکید دارند که دقایق پس از رویداد ،  تقاضای نیروی کمکی از فرماندهی پولیس کابل کردند ،  اما این نیرو ها با تاخیر چهل دقیقه یی به محل رسیده اند.

شماری از نمایندگان مجلس،  اعضای کمیسیون حقیقت یاب و خانواده های متهمان نیز از چگونگی نشست دادگاه به شدت انتقاد می کنند.

دومین نشست دادگاه ابتدایی بررسی قتل فرخنده، با سر و صدا و اعتراض شماری از متهمان پایان یافت.

در این نشست فرمانده پولیس کابل، رییس تحقیقات جنایی وزارت داخله و برخی دیگری از ماموران پولیس فرا خوانده شده اند و در مورد چگونگی رویداد وضاحت دادند.

عبدالرحمن رحیمی فرمانده پولیس کابل میگوید” قوماندانی امنیه زمانی از رویداد آگاهی می یابد که دیگر گپ از کپ تیر بود”

اما پس از ختم نشست دادگاه، شماری از ماموران پولیس حوزه دوم که متهم قرار داده شده اند، اظهارات فرمانده پولیس کابل را نادرست می خوانند و تاکید می کنند که این دادگاه سیاسی است .

شماری از اعضای کمیسیون حقیقت یاب قتل فرخنده و خانواده های متهمان بر چگونگی برگزاری دادگاه انتقاد دارند و عمدتاً تصامیم دادگاه را سیاسی می دانند.

فوزیه کوفی عضو کمیسیون حقیقت یاب میگوید” قضیه باید بدون در نظرداشت سلیقه های سیاسی همه جانبه بررسی شود”

فرمانده پولیس کابل فردی را که گفته شده بود عرب است  و در روز رویداد پس از  بازداشت دو باره رها کرده است. این فرد را  در دادگاه حاضر کرد و گفت که این مرد سند تابعیت افغانستان را دارد و عرب نیست.

ارایه پاسپورت و شناسنامه افغانی از سوی این فرد که حدود یک سال پیش از عربستان سعودی به افغانستان آمده، قناعت رییس دادگاه را فراهم نکرد وقاضی دستور بازداشت او را صادر کرد.

.

در دادگاه گفته شد که این فرد تا ۴۸ ساعت پس از قتل فرخنده در بازداشت پولیس بوده و سپس  به دلیل اینکه اسنادی مبنی بر مظنون بودن او وجود نداشت، آزاد شده است.

رییس تحقیقات جنایی وزارت داخله از دادگاه می خواهد که در مورد پرونده 19 مامور پولیس متهم همکاری کند.

جنرال ظاهر ظاهر رییس تحقیقات جنایی وزارت داخله میگوید”  ما از شما خواهش داریم که در حصه پولیسان یک کم مراعات شود”

در این میان فرمانده پولیس کابل از برخی نهاد های مدنی و رسانه ها  انتقاد کرد که بر ضد وی کار می کنند.

عبدالرحمان رحیمی فرمانده پولیس کابل “برخی از نهاد های جامعه مدنی با استفاده از دریچه جامعه مدنی به تمامیت ارضی کشور و امنیت کابل ضرر می رسانند”

دادگاه همچنان دستور بازداشت دو مامور دیگر حوزه دوم پولیس را نیز صادر کرد و بدون فیصله یی در مورد متهمان به نشست روز یکشنبه  پایان داد .

 

گزارش حمید صدیقی

 

Trending

خروج از نسخه موبایل