Connect with us

جهان

شهباز شریف صدراعظم پاکستان خواستار مذاکره با هند شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: جدی ۲۸, ۱۴۰۱)

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان به همتای هندی خود پیشنهاد داده است تا با میانجیگری امارات گفتگوهایی را در مورد مسائل باقیمانده میان دو کشور از جمله موضوع مورد مناقشه کشمیر آغاز کنند.

به گزارش رویترز، شریف در گفتگو با شبکه خبری العربیه که از تلویزیون دولتی پاکستان بازپخش شد، گفت:«پیام من به رهبری هند و نارندرا مودی صدراعظم این کشور این است که برای حل مسائل حساس دو جانبه مانند کشمیر گفتگو کنیم.»

شریف تاکید کرد که جنگ میان دو کشور چیزی جز بدبختی، فقر و بیکاری به ارمغان نیاورده است.

وی افزود: «ما می‌خواهیم با کاهش فقر به رفاه برسیم و امکانات تعلیمی، صحی و اشتغال را برای مردم خود فراهم کنیم و منابع را برای بمب و مهمات هدر ندهیم، این پیامی است که من می‌خواهم به صدراعظم هند بدهم.»

با این حال، در بیانیه‌ای که دفتر شریف پس از پخش این مصاحبه منتشر کرد، آمده است، چنین مذاکراتی تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که هند وضعیت خودمختار بخشی از کشمیر را که در سال ۲۰۱۹ لغو شد، بازگرداند.

در این بیانیه آمده است: «بدون انجام این شرط توسط هند، مذاکره امکان پذیر نیست.»

هند هنوز اظهار نظری در این خصوص نکرده است. دهلی نو در گذشته چنین درخواست‌هایی از سوی پاکستان درباره وضعیت کشمیر را نادیده گرفته است.

شریف در این مصاحبه گفته است که در سفر اخیرش به امارات این موضوع را با شیخ محمد بن زاید امیر امارات در میان گذاشته است.

وی در خصوص شیخ زاید گفت: «وی برادر پاکستان است و روابط خوبی با هند دارد. شیخ محمد بن زاید می‌تواند نقش بسیار مهمی برای آوردن دو کشور به میز گفتگو ایفا کند.»

این دو قدرت هسته‌ای و رقیب اصلی از زمان استقلال از سلطه انگلیس در سال ۱۹۴۷، سه جنگ را پشت سر گذاشتند. دو مورد از این جنگ‌ها بر سر کشمیر منطقه‌ای مورد مناقشه در هیمالیا که هر دو کشور ادعای مالکیتش را می‌کنند بود.

در حال حاضر هر کدام نیمی از این منطقه را در اختیار خود دارند.

دو همسایه در سال ۲۰۱۹ دوباره به جنگ نزدیک شدند؛ زمانی که هند به پاکستان حمله هوایی کرد تا خواست به قول خودش یک مرکز آموزشی شبه‌نظامیان را هدف قرار دهد.

وقتی که هند در اواخر سال ۲۰۱۹ به طور یکجانبه وضعیت خودمختار بخشی از کشمیر تحت اداره خود را لغو کرد، تنش‌ها دوباره شعله‌ور شد.

هند با یک دهه شورش در کشمیر روبه رو است و در این باره پاکستان را به تحریک اهالی متهم می‌کند؛ اتهامی که اسلام آباد آن را رد می‌کند.

گفتگوهای رسمی میان دو کشور از آن زمان به حالت تعلیق درآمده است. اگرچه برخی تلاش‌های سیاسی در پشت صحنه به منظور از سرگیری مذاکرات صورت گرفت. یکی از این موارد در سال ۲۰۲۱ با میانجیگری امارات انجام شد.

جهان

گزارشگر خاص حقوق بشر سازمان ملل اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۸, ۱۴۰۳)

یک کارشناس سازمان ملل روز سه‌شنبه (۷ حمل) با ارائه گزارشی به کمیته حقوق بشر این نهاد بین‌المللی، اسرائیل را به نسل‌کشی در جریان حمله به نوار غزه متهم کرده و خواستار اعمال تحریم‌های فوری و تحریم تسلیحاتی این کشور شد.

اسرائیل که در این نشست حضور نداشت اتهام این کارشناس سازمان ملل را رد کرده است.

به گزارش رویترز، فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر خاص حقوق بشر سازمان ملل در مناطق فلسطینی، همزمان با ارائه گزارش خود با عنوان «ساختارشناسی یک نسل کشی»، وظیفه‌اش را تهیه گزارش درباره «بدترین اعمال بشریت» و ارائه نتایج تحقیقاتش ذکر کرد.

گزارشگر خاص حقوق بشر سازمان ملل، ضمن اشاره به کشته‌شدن هزاران فلسطینی از زمان آغاز حمله اخیر اسرائیل، در بخشی از اظهاراتش گفت: «معتقدم مبانی مستدلی برای این باور وجود دارد که ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینیان به عنوان یک گروه ساکن در غزه تحقق یافته است.»

فرانچسکا آلبانیز خطاب به کمیته حقوق بشر سازمان ملل افزود:‌« از کشورهای عضو خواهش می‌کنم با عمل به تعهداتشان در قالب اعمال تحریم تسلیحاتی و تحریم‌های دیگر علیه اسرائیل، از عدم تکرار این رویداد در آینده اطمینان حاصل کنید.»

هیئت دیپلماتیک اسرائیل اعلام کرده که هدف جنگ این کشور غیرنظامیان فلسطینی نیست، بلکه گروه اسلام‌گرای حماس است.

در پی حمله اعضای حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، بنا بر اعلام اسرائیل، ۱۲۰۰ تن که اغلب ملکی بودند کشته و ۲۵۳ تن هم به گروگان گرفته شدند.

هئیت نمایندگی اسرائیل افزوده که گزارشگر خاص حقوق بشر « به جای یافتن حقیقت تلاش می‌کند با وارونگی وقیح و تحریف‌شده واقعیت، به طرح استدلال‌های ضعیف بپردازد.»

فرانچسکا آلبانیز یکی از چندین کارشناس حقوق بشری مستقلی بشمار می‌رود که از سوی سازمان ملل برای تهیه گزارش و ارائه مشاوره در بحران‌ها و امور خاص ماموریت یافته‌ است و دیدگاه او بازتاب‌دهنده موضع کمیته حقوق بشر سازمان ملل محسوب نمی‌شود.

این نُخستین باری نیست که اسرائیل در جریان حمله اخیر به غزه، به ارتکاب «نسل‌کشی» متهم می‌شود.

به‌تاز گی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا (لولا)، رئیس‌جمهوری برازیل، اسرائیل را به ارتکاب «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها متهم کرد.

پیش از آن هم افریقای جنوبی در شکایتی به دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه هالند، اسرائیل را به «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها متهم و رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها در غزه را با دوران آپارتاید در این کشور مقایسه کرد.

اسرائیل این اتهام را به شدت رد کرده و در مقابل می‌گوید که گروه شبه نظامی حماس از غیر نظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

Continue Reading

جهان

قطر از قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در مورد آتش بس در غزه استقبال کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۷, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه قطر از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه مبارک رمضان شده، استقبال کرده است.

این وزارت با نشر بیانیه‌ای گفته که قطر امیدوار است که این اقدام گامی به سوی توقف دائمی خصومت‌ها در غزه باشد، «به ویژه با توجه به شرایط فاجعه بار انسانی که غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان از آن رنج می‌برند.»

این بیانیه بر لزوم اجرای قطعنامه به ویژه توقف درگیری‌ها، تسهیل ورود فوری و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به تمام مناطق غزه و مشارکت مثبت در مذاکرات جاری تاکید کرده است.

در بیانیه آمده است: «این وزارت ابراز امیدواری می‌کند که رای ۱۴ کشور به این قطعنامه، تغییری اساسی در آگاهی جامعه بین‌المللی از جدی بودن وضعیت غم‌انگیز در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و به‌ویژه نوار غزه ایجاد کند و تلاش‌های بین المللی را برای اعمال راه حل دو دولتی و از سرگیری روند صلح بر اساس قطعنامه‌های بین المللی و ابتکار صلح عربی تقویت کند.»

این وزارت همچنین بر موضع قاطع قطر در حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین از جمله حق آنان برای ایجاد کشور مستقل خود در مرزهای سال ۱۹۶۷ با بیت المقدس شرقی به‌حیث پایتخت آن تاکید کرده است.

قطر نقش کلیدی را در تسهیل و میانجیگری مذاکرات بین حماس و اسراییل در چند ماه گذشته به امید دستیابی به توافقی در مورد آتش بس در غزه و مبادله گروگان‌ها ایفا کرده است.

شیخ محمد بن عبدالرحمن، صدر اعظم قطر یکشنبه در دوحه با مارتین گریفیث، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه گفتگو کرد تا راه‌های تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را مورد بررسی قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار آتش‌بس فوری میان اسراییل و حماس و همچنین آزادی همه گروگان‌ها شد. امریکا به این قطعنامه رای ممتنع داد.

چهارده عضو دیگر شورا به این قطعنامه رای مثبت دادند. این قطعنامه توسط ۱۰ عضو منتخب این شورا پیشنهاد شده بود.

عمار بن ‌جامع، نماینده الجزایر در سازمان ملل متحد گفته است: «مردم فلسطین رنج‌های زیادی را متحمل شده اند. این حمام خون برای مدت طولانی ادامه داشته است. این وظیفه ماست که قبل از اینکه دیر شود به این حمام خون پایان دهیم.»

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، اظهار کرده است که خودداری امریکا از وتوی این قطعنامه، «عقب‌نشینی آشکار» از موضع قبلی آن است و به جنگ اسراییل و تلاش برای آزادی بیش از ۱۳۰ گروگانی که هنوز در دست حماس هستند، لطمه می‌زند.

اما جان کربی، سخنگوی قصر سفید، به خبرنگاران گفته است: «رای ما نشان‌دهنده تغییر در سیاست ما نیست. هیچ چیزی در مورد سیاست ما تغییر نکرده است.»

اسراییل از زمان حمله هفتم اکتوبر سال گذشته توسط حماس که در آن حدود ۱۲۰۰ نفر کشته شدند، یک تهاجم گسترده را بر غزه راه اندازی کرده است.

از آن زمان تاکنون بیش از ۳۲ هزار و ۲۰۰ فلسطینی، اکثراً زنان و کودکان، در غزه جان باخته و بیش از ۷۴ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

Continue Reading

جهان

تصادم موتر مسابقه در هنگری چهار تماشاچی را کشت و چندین تن دیگر را زخمی کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۶, ۱۴۰۳)

مقام‌های هنگری اعلام کرده اند که یک موتر مسابقه در شمال آن کشور از جاده منحرف شده و با تماشاچیان برخورد کرد. در این حادثه چهار تن جان باخته و هشت تن دیگر زخمی شده اند.

به گزارش رویترز، پولیس هنگری در وب‌سایت خود بیان کرده است که دلیل این تصادف که یکشنبه رخ داد، هنوز مشخص نیست.

اداره خدمات اضطراری به سایت خبری Index.hu گفته است که چندین امبولانس و هلیکوپتر امدادی وارد محل حادثه شدند. برگزارکنندگان مسابقه را متوقف کردند.

Index.hu گزارش داده که یک کودک با جراحات وخیم به شفاخانه منتقل شد، یک نفر دیگر نیز به شدت مجروح و شش نفر دیگر جراحات خفیف را متحمل شده اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!