Connect with us

رویداد های اخیر

شورای امنیت سازمان ملل ممنوعیت کار و تحصیل زنان در افغانستان را محکوم کرد

منتشر شده

در

(Last Updated On: جدی ۷, ۱۴۰۱)

شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوعیت کار و تحصیل زنان در افغانستان را محکوم کرده و خواستار مشارکت کامل و برابر زنان و دختران درهمه جنبه‌های زنده‌گی شده است.

اعضای این شورا از مقام حاکم خواستند تا فوراً امکان بازگشت دختران و زنان به مکاتب و پوهنتون‌ها را فراهم کند و سیاست‌هایی نقض کننده حقوق بشر را لغو کند.

شورای امنیت همچنان تاکید کرده که منع اشتغال زنان در سازمان‌های کمک رسان غیردولتی برعملیات کمک رسانی در افغانستان را آسیب خواهد زد.

اعضای این شورا در اعلامیه‌ای ضمن نگرانی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان، خواستار مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان و دختران در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در افغانستان شدند و از حکومت خواستند مکاتب وپوهنتون‌ها را بازگشایی کنند و به سرعت این سیاست‌ها را که نشان‌دهنده کاهش فزاینده احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی است، برگردانند.

در بخش از اعلامیه‌ای شورای امنیت سازمان ملل آمده است که:«این محدودیت‌ها با تعهدات طالبان (امارت اسلامی افغانستان) در قبال مردم افغانستان و همچنین انتظارات جامعه جهانی درتضاد است. ماموریت سازمان ملل (یوناما) در افغانستان وظیفه دارد تا دراین خصوص با تمام بازیگران و ذینفعان سیاسی مرتبط با افغانستان، به شمول مقام‌های حاکم کارکند و درمورد پیشرفت‌ها دراین زمنیه به شورای امنیت گزارش دهد.»

افزون براین، اعضای شورای امنیت عمیقا از محدودیت‌های کار بر زنان در سازمان‌های غیر دولتی وسازمان‌های بین‌المللی ابراز نگرانی کرده وتاکید کرده اند که این اقدام بر عملیات‌های بشردوستانه در افغانستان تاثیر می‌گذارد.

از زمان وضع این محدودیت‌ها در اوایل هفته تاکنون حدود نیمی از موسسات و سازمان‌های کمک رسان کارشان را در افغانستان تعلیق کرده اند.

همزمان با این وزیر تحصیلات عالی کشور مالیزیا، در یک نامه‌ی از وزیر تحصیلات عالی افغانستان خواسته تا در تصمیم ‌اش مبنی بر تعلیق تحصیل دختران تجدید نظر کند .

او همچنان در این نامه گفته است که تعلیم زنان و دختران کلید انکشاف، صلح و شگوفایی در جامعه‌های اسلامی استند.

وزارت تحصیلات عالی هفته گذشته با فرستادن مکتوبی عنوانی پوهنتون‌های دولتی و خصوصی دستور داد که بر اساس فیصله کابینه، تحصیل طبقه اناث تا امری ثانی معطل” شده است.

وزیر تحصیلات عالی؛ بی‌حجابی، سفر بدون محرم شرعی، منکرات، فعالیت‌ خوابگاه‌های دختران و صنوف مختلط درسی دختران و پسران” را به عنوان دلایل تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها مطرح کرد.

او این ‌را هم گفته است که تطبیق شریعت مهم‌تر از مصالح ملی،‌ توسعه و تمدن جامعه است.

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!