رویداد های اخیر

شورای امنیت: طالبان باید کشتار افغان‌ها را متوقف کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

دفترشورای امنیت ملی کشور میگوید که طالبان برای کاهش خشونت ها نباید در انتظار توافق با کشورهای خارجی باشند.

شورای امنیت ملی رهایی زندانیان و کاهش خشونت ها را کوتاه ترین راه برای آغاز مذاکرات میان افغانی وآتش بس سراسری میداند و از این گروه می خواهد خشونت ها را کاهش دهند.

حکومت افغانستان با آنکه میگوید که شماری از زندانیان رها شده از سوی طالبان غیرنظامیان استند؛ اما از اقدام طالبان برای رهای این زندانیان استقبال کرده، میگوید که حکومت افغانستان در روزهای آینده نیز ۹۵۰ زندانی طالب را از بند رها خواهد کرد.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی میگوید: “طالبان نباید برای توقف کشتار افغان‌ها منتطر توافق با کشورهای خارجی باشند”.

اما ظاهرا هنوز خواست طالبان بر رهایی چند فرد مهم این گروه پابرجاست؛ چیزی که به گفته منابع نزدیک به گروه طالبان عدم رهایی آنان خشونت ها را افزایش داده است.

خلیل صافی ریس مرکز صلح افغانستان میگوید: “عدم رهایی این زندانیان مانع صلح شده و جنگ را افزایش داده است”.

در همین حال زلمی خلیلزاد در یک رشته تویت هایی گفته است که غیرنظامیان هنوز از اثر نبردها قربانی میدهند و همه طرف ها باید به گونه فوری خشونت ها را کاهش بدهند.

آقای خلیلزاد از حکومت و طالبان میخواهد که برای ورود به مذاکرات میان افغانی و آتش بس دایمی، رهایی زندانیان را سرعت ببخشند.

آقای خلیلزاد گفته است: “غیرنظامیان هنوز هم از انفجارها، ترورهای هدفمند و سایر پیامدهای جنگ مداوم، رنج می‌برند. برای محافظت از غیرنظامیان، همه طرف‌ها باید هم اکنون خشونت را پایان دهند. طالبان و دولت هر دو باید تلاش‌های شان را برای رهایی زندانیان و کاهش خشونت‌ها تسریع نمایند، که این سریعترین وسيله برای مذاکرات میان افغانی و آتش‌بس دایمی و همه جانبه است.”

در همین حال سید اکبرآغا فرمانده پیشین گروه طالبان میگوید: “بهتر است که اعتماد سازی شود و درمذاکرات میان افغانی روی آتش بس صحبت شود”.

حکومت تاهنوز ۵۵۰ زندانی طالب را آزاد و در عوض گروه طالبان ۱۱۲ زندانی وابسته به حکومت را رها کرده اند.

هرچند قرار بود پس از امضای توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا  در جریان ده روز ۵ هزار زندانی طالب در بدل یک هزار زندانی دولت افغانستان رها شوند اما این روند به کندی به پیش می رود و ازهمین رو از سرنوشت مذاکرات میان افغانان خبری نیست.

Trending

خروج از نسخه موبایل