جهان

شورای امنیت ملل متحد احتمالاً سه‌شنبه درباره آتش‌بس در غزه رای‌گیری می‌کند

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۹, ۱۴۰۲)

دیپلومات‌ها خبر داده اند که شورای امنیت سازمان ملل متحد احتمالاً سه شنبه با درخواست الجزایر در مورد آتش‌بس بشردوستانه میان اسراییل و حماس رای‌گیری برگزار خواهد کرد.

به گزارش رویترز، الجزایر بیش از دو هفته پیش مسوده اولیه قطعنامه را ارائه کرده بود. اما لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفته است که متن این قطعنامه می‌تواند «مذاکرات حساس» با هدف میانجیگری برای توقف در جنگ را به خطر بیندازد.

دیپلومات‌ها بیان کرده اند که الجزایر روز شنبه درخواست کرد که شورای امنیت سه شنبه رای گیری کند. برای تصویب، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به حداقل ۹ رای موافق و وتو نکردن ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین یا روسیه نیاز دارد.

توماس-گرینفیلد در بیانیه‌ای گفته است: «ایالات متحده از اقدام در مورد این مسوده قطعنامه حمایت نمی‌کند. اگر این مسوده برای رای‌گیری بیاید، تصویب نخواهد شد.»

واشنگتن همواره از متحد خود اسراییل در برابر اقدام‌های سازمان ملل متحد محافظت کرده و از هفتم اکتوبر تاکنون دو بار قطعنامه شورای امنیت را وتو کرده است.

گفتگوها بین امریکا، مصر، اسراییل و قطر برای توقف جنگ و آزادی اسیران در اختیار حماس ادامه دارد.

جنگ غزه زمانی آغاز شد که حماس، که غزه را اداره می‌کند، در هفتم اکتوبر به اسراییل حمله کرد و بر اساس آمار اسراییل، ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۳ نفر را اسیر گرفت.

در پاسخ به این حمله، اسراییل تهاجم بر غزه را آغاز کرد. مقام‌های صحی می‌گویند که بیش از ۲۸ هزار فلسطینی کشته شده و هزاران جسد دیگر احتمالاْ زیر آوارها است.

خبر احتمال رای‌گیری در شورای امنیت در حالی منتشر می‌شود که اسراییل همچنین قصد دارد بر رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، حمله کند، اقدامی که بحران بشری را در غزه تشدید خواهد کرد.

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «وضعیت غزه یک نشانه وحشتناک از بن‌بست در روابط جهانی است.»

هنگامی که از استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در این باره پرسیده شد، گفت که اشاره گوترش به فقدان وحدت در شورای امنیت بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل