رویداد های اخیر

شورای امنیت ملی امریکا: از خبرنگاران افغان حمایت میکنیم

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۲, ۱۳۹۹)

شورای امنیت ملی ایالات متحده امریکا ترورهای هدفمند در برابر  خبرنگاران را عمل ننگین دانسته و افزوده است که امریکا از خبرنگاران افغان پیشتبانی میکند.

این شورا در یک تویت گفته است:”حمله‌های هدفمند بر خبرنگاران افغانستان یک عمل ننگین و بزدلانه است، تمام آنانیکه برای شان افغانستان و مردم این کشور اهمیت دارد، باید حمله‌های هدفمند بر خبرنگاران افغان را نکوهش کنند”

خبرنگاران و شماری از نهادهای پشتیبان رسانه‌ها، با استقبال از این موقف شورای امنیت ملی امریکا، خواهان فشار وارد کردن به مخالفان مسلح برای حفظ جان خبرنگاران اند.

مجیب خلوتگر، رییس اجرایی دیدبان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، در این باره میگوید:”حکومت افغانستان باید پاسخگو باشد، باید نهادهای بین المللی بر حکومت افغانستان فشار بیاورد تا تامین امنیت خبرنگاران را در اولویت کاری ایشان بگیرد.”

سمیع الرحمان، یک خبرنگار، در این باره گفت:” حکومت در حفاظت جان خبرنگاران جدی نیست، ما از حکومت میخواهیم که حفاظت خبرنگاران توجه جدی کنند.”

مختار کوهستانی، تصویر بردار ، در این باره میگوید:” اگر این نوع تهدیدها باشد ما نمی توانیم به کار خود ادامه بدهیم. ما هیچ آرام نیستیم هر جایی ما هدف قرار داده میشویم. “

در همین حال، رییس هیئت گفتگو کننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که در دور بعدی گفتگوهای صلح با طالبان، حفظ جان خبرنگاران از جمله اولویت های آنان است.

محمد معصوم ستانکزی ، رییس هیئت گفتگو کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان ، در این باره میگوید:” اولین بحث ما همین است  و واقعا نگرانی بخاطر اینکه کسانیکه صدای مردم را بلند میکند، کسانیکه در جبهه بسیار داغ هر روز هر جا میباشد، خبرنگاران آنجا میرسند.”

پیش از این سفارت امریکا در افغانستان و شماری دیگری از نهادهای داخلی و خارجی نیز حملات هدفمند بر خبرنگاران و فعالان مدنی را نگران کننده دانسته بودند.

این در حالی است که امروز بسم‌الله عادل، خبرنگار و مسؤول رادیو صدای غور  در فیروزکوه توسط افراد ناشناس ترور شد.

با ترور شدن بسم الله عادل شمار  خبرنگاران  که در دو ماه گذشته ترور شده اند تعداد شان به شش تن میرسند.

Trending

خروج از نسخه موبایل