اخبار ساحوی

شورای عالی صلح تعیین تاریخ برای آغاز گفتگو دولت با طالبان مسلح را دشوار می داند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مشاور بین المللی شورای صلح می گوید، طالبان تمدید ماموریت نظامیان امریکایی در افغانستان را آسیبی بر روند صلح می دانند.

در همین حال شماری از اعضای مجلس نماینده گان تاکید دارند که مردم باید در جریان گفتگو های روند صلح قرار گیرند.

سال های زیادیست که جاده ای پرخم و پیچ صلح افغانستان سردرگم است و انتهایش هنوز هم روشن نیست. رییس اجراییه حکومت میگوید ، تا هفته های اینده مذاکره با طالبان آغاز خواهد شد، اما برای جنگجویان این گروه نه وزارت در نظر گرفته شده و نه هم ولایتی.

اما شورای عالی صلح میگوید که اماده گی امریکا برای حضور تفنگدارانش تا پایان سال 2015 در افغانستان طالبان را سخت خشمگین ساخته است.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح میگوید” این دشوار است که برای اغاز مذاکرات صلح با طالبان تاریخ گذاشت زیرا طبیعتا این روند شکننده است و طالبان پس از اینکه امریکا گفت نیرو هایش را تا پایان سال 2015 حفظ میکند طالبان را خشمگین ساخته است.”

ترک خشونت، قطع رابطه با گروه های افراطی و ارج گذاری به قانون اساسی خط قرمز دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان است. نماینده گان مجلس اما نگران معامله های پنهانی و مبهم بودن این مذاکرات اند.

سید علی کاظمی عضو مجلس نماینده گان میگوید” ما انتظار داریم که در جریان مذاکرات واقعی صلح قرار بیگیریم. “

همچنان شهزاده شاهد عضو مجلس نماینده گان گفت” باید بر برخی خواسته های طالبان سخت نگیریم و شماری از خواسته های مشروع این گروه را بپذیریم اما انان نه وزارت خواسته اند و نه هم ولایت. “

رییس جمهوری افغانستان نیز میگوید که کشورش دیگر هر گز لانه ای برای افراطیت و تروریزم نخواهد بود و دولت پس از این از موضع قدرت با طالبان گفتگو خواهد کرد.

گزارش فواد ناصری

Trending

خروج از نسخه موبایل