خبرهای تازه

شورای عالی صلح طالبان را به مناظره دینی با علمای افغانستان فرا خواند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

شورای عالی صلح در واکنش به مخالفت طالبان با نشست علما در اندونیزیا این گروه را به مناظره دینی با علمای افغانستان فرا خواند.

طالبان خلاف انتظار حکومت افغانستان پس از ارایه طرح تازه صلح در کنار افزایش حملات هراس افگنانه  با برگزاری نشست علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا در جاکارتا مخالفت کرده اند.  

این گروه از علمای سه کشور خواسته که از حضور در این نشست خودداری کنند اما شورای عالی صلح می گوید علمای افغانستان این نشست را تحریم نخواهند کرد. این شورا  ازطالبان مسلح می خواهد حاضر به  مناظره دینی با علمای افغانستان شوند.

سید احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح گفت:”اگر انها می گویند که تحریم کنیم به هیچ صورت تحریم نمی کنیم و انان بیایند با علمای ما مناظره کنند و هم با علمای کشور های دیگر و ما اماده هستیم که با انان یک کنفرانس داشته باشیم.”

شورای صلح به این باور است که بخشی از گروه طالبان تا روز های نزدیک موقف شان را در مورد طرح صلح حکومت افغانستان اعلام میکنند. شورای علمای افغانستان می گوید در نشست علمای سه کشور در اندونیزیا طالبان را به ترک خشونت ها تشویق خواهند کرد.

بصیر حقانی، عضو شورای سرتاسری علما بیان داشت:”ما به هر گونه و هر قیمت که باشد در نشست های صلح اشتراک خواهیم کرد و طالبان را باز دعوت میدهیم و تمام گروه های جنگی که در افغانستان جنگ می کنند به اساس قران دعوت می کنیم.”

اما اگاهان نظامی درافغانستان معتقد اند که تنها فشار های نظامی میتواند طالبان را وادار به ترک خشونت و اماده شدن به گفتگو های صلح کند.

جاوید کوهستانی، اگاه امور نظامی اظهار داشت:”هنوز طالبان جغرافیایی زیادی را در دست دارند و فشار های نظامی بیشتر بر این گروه وارد نشده که آماده صلح شوند و حکومت هم در فصل زمستان فشار های لازم بر این گروه وارد نگرده است. “

در طرح تازه حکومت افغانستان که در دومین نشست روند کابل ارایه شد، اماده است که در صورت اماده شدن طالبان به گفتگو های صلح حکومت این گروه را به حیث یک حزب سیاسی خواهد شناخت و به اعضایش گذرنامه خواهد داد و برای رفع تحریم ها تلاش خواهد کرد.  

Trending

خروج از نسخه موبایل