تجارت

شکایت کارخانه داران فراورده های لبنی از نبود فناوری و بسته بندی معیاری

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

کارخانه داران بسته بندی فراورده های لبنی می گویند که نبود فناوری های لازم و بسته بندی های معیاری سبب می شود که محصولات حیوانی بازار خوب نداشته باشد.

به اساس آمار وزارت زراعت و آبیاری در حال حاضر 23 کارخانه بسته بندی فراورده های لبنی در کشور فعالیت دارند.

در این کارخانه ها ماست، پنیر، قیماق و مسکه تولید می شود، اما کارخانه داران نسبت به تولید فرآورده‌های لبنی کشور چندان خوشبین نیستند.

نبود فناوری های لازم و معیاری از مشکلات آنان گفته می شود.

رحیم الله عباسی مسوول مارکیت کارخانه لبنیات گذرگاه گفت: ” ماشین های ما به سیستم معیاری و ستندرد نیست، اساسا” در این بخش مشکلات زیاد داریم. مثلا”: در بازار نمی توانیم محصولات که وقت آن بیشتر باشد به هر منطقه برسانیم “.

با آنکه محصولات تولید شده در کارخانه های داخلی از کیفیت بالای برخودار است اما در بیشتر بازارها فرآورده‌های لبنی بدون بسته‌بندی های معیاری و در فضای باز به دسترس خریداران قرارمی گیرند، چیزی که توجه مردم از این محصولات را کم کرده و به فراوده های لبنی وارداتی بیشتر کرده است.

مجاهد کارگر یکی از کارخانه های بسته بندی لبنیات در مورد محصولات شان گفت: ” صد درصد خوبتر است، خالص شیرگاوی است، پاک است، مواد کیمیاوی ندارد، مواد نگهدارنده ندارد، بی ضرر است”.

هم اکنون گذشته از کارخانه بسته بندی لبنیات گذرگاه کابل که ظرفیت تبدیل 5 هزار لیتر شیر را در روز دارد، کارخانه های لبنیات در ولایت های بلخ، هرات، کندز و ننگرهار با ظرفیت های تولید کم و بیش مشابه  در روز در بخش تولید مواد لبنی کار می‌کنند.

توحید علی عظیمی رئیس خدمات مالداری وزارت زراعت و مالداری می گوید در کنار برنامه اصلاح نسل در نظر دارند تا یک کارخانه بزرگ بسته بندی فراورده های لبنی را با ظرفیت 30 متریک تن در روز ایجاد کنند تا این کارخانه بتواند شیر را به گونه معیاری بسته بندی کند و عمر شیر را به شش ماه برساند.

این درحالی است که در بیشتر بازارهای کشور محصولات لبنی کم کیفت به فروش میرسد که از کشورهای مختلف به ویژه ایران  وارد کشور می‌شود.

کارخانه داران می گویند اگر کارخانه‌های بزرگ تولید و بسته بندی فراورده های لبنی در کشور ایجاد و امکانات بیشتر به کارخانه های موجود فراهم شود، گذشته از رفع نیازمندی های داخلی می توانند به خودکفای در این بخش دست یابند.

گزارشگر: لیدا نیازی

Trending

خروج از نسخه موبایل