اخبار ساحوی

شیخ حسینه برای پنجمین بار صدراعظم بنگلادیش شد

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۸, ۱۴۰۲)

صدراعظم فعلی بنگلادیش شیخ حسینه در انتخابات پارلمانی روز گذشته (یک‌شنبه) که از سوی حزب اصلی مخالف تحریم شده بود، برای پنجمین بار و چهارمین دور پیاپی پیروز شد تا برای یک دوره پنج ساله دیگر صدراعظم بنگلادیش بماند.

حسینه برای دو دهه در قدرت بوده است و تنها فردی در بنگلادیش محسوب می‌شود که طولانی‌ ‌ترین دوران صدراعظمی را داشته است.

اندکی پس از بسته شدن مراکز رأی‌گیری در شب گذشته، رسانه‌های محلی گزارش کردند که حزب حاکم «عوامی لیگ»، ۱۷۲ کرسی از مجموع ۲۲۵ کرسی پارلمانی را به دست آورده است.

طبق این گزارش، آمار نهایی برای همه ۳۰۰ کرسی تا امروز دوشنبه در دسترس نخواهد بود اما نتایج یک‌شنبه شب نشان می‌دهد که حسینه در مسیر کسب مجدد پست صدراعظمی قرار گرفته است.

طبق گزارش رسانه‌ها، شک در پیروزی مجدد حسینه نبود. حزب پیشتاز مخالفین بنگلادیش موسوم به حزب ملی‌گرای بنگلادیش (BNP)، پس از آن انتخابات پارلمانی را تحریم کرد که هزاران تن از اعضای این حزب در آستانه انتخابات پارلمانی گرفتار شدند.

تحریم انتخابات از سوی حزب اصلی مخالفین بنگلادیش سبب می‌شود که کرسی‌هایی که در اختیار حزب عوامی لیگ نیست، در بین احزاب کوچک‌تر و نامزدهای حزب مستقل تقسیم شود.

مسئولان حزب BNP، حسینه را به تقلب در پیروزی‌های قبلی انتخاباتی متهم کرده است و مدعی است که او از قدرت خود در اجرای قوانین علیه رقبای سیاسی خود استفاده می‌کند.

ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، گروهی از نیروهای پولیس بنگلادیش را به اتهام قتل‌های فراقانونی در فهرست تحریم قرار داد.

حسینه ۷۶ ساله است و دختر اولین رهبر پسااستعماری بنگلادیش است که به عنوان یکی از چهره‌های برجسته مخالف هیأت نظامی حاکم بر کشور در سراسر دهه ۱۹۸۰ ظاهر شد. وی بین سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ و از سال ۲۰۰۹ به بعد بعنوان صدراعظم بنگلادیش مسؤلیت داشته است.

بنگلادش یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک در جهان شناخته می‌شود و حسینه به دلیل بهبود حقوق و شرایط تقریباً چهار میلیون نفری که در این صنعت کار می‌کنند مورد ستایش قرار گرفته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل