جهان

شی جین پینگ برای سومین بار به عنوان رئیس جمهوری چین انتخاب شد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۹, ۱۴۰۱)

شی جین پینگ در سال ۲۰۱۷ محدودیت دو دوره‌‌ای ریاست جمهوری را از قانون اساسی حذف کرد که بدین ترتیب می‌تواند به لحاظ نظری به صورت مادام‌العمر رئیس جمهور چین بماند

در اقدامی که راه را برای تثبیت رسمی شی جین پینگ، به عنوان رئیس جمهور خلق چین برای یک دوره جدید پنج ساله در مارچ ۲۰۲۳ هموار می‌کند، برای سومین بار موفق شد به ریاست حزب کمونیست چین دست یابد.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین، دوران مسئولیت جین پینگ به عنوان سرمنشی حزب کمونیست در رای‌گیری طی جلسه غیرعلنی و در پایان کنگره حزب که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود، به مدت پنج سال تمدید شد.

رأی گیری ساعت ۱۱ صبح امروز به وقت محلی انجام شد که طی آن ۲۹۵۲ به نفع شی جین پینگ رأی دادند و هیچ رأی مخالف و ممتنعی وجود نداشت.

جین پینگ پس از انتخاب مجدد خود طی اظهاراتی به خبرنگاران از کاخ خلق در بیجنگ، گفت، به منظورتحقق اهداف حزب و انجام وظایف، با جدیت تلاش کند.

او با تأکید بر این که چین به تمام جهان نیاز دارد زیرا بدون جهان نمی‌تواند توسعه یابد، افزود: «جهان هم به چین نیاز دارد.»

او افزود:«به دنبال بیش از چهل سال تلاش بی‌وقفه به هدف تحقق اصلاحات و درهای باز، به دو معجزه توسعه سریع اقتصادی و ثبات اجتماعی بلندمدت دست یافتیم.»

جین پینگ همچنین از ابراز اعتماد تمامی اعضای حزب کمونیست نسبت به خود قدردانی کرد.

موفقیت جین پینگ در تکیه‌زدن بر مسند ریاست جمهوری برای سومین بار، او را به قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائوتسه تونگ، بنیانگذار رژیم کمونیست چین (۱۹۴۹- ۱۹۷۶) تبدیل خواهد کرد.

این تجدید درپی یک هفته مذاکره پشت درهای بسته، پس از پایان بیستمین کنگره حزب حاکم و تصویب اصلاحیه‌های اساسی در منشور کمیته مرکزی آن صورت گرفت که به عنوان پارلمان داخلی حزب عمل می‌کند.

تجدید ریاست جین پینگ با نظر موافق ۶۵ درصد اعضا در مقایسه با ۲۰۱۷ انجام گرفت.

کمیته مرکزی متشکل از ۲۰۵ عضو(شامل ۱۱ زن،) هفته گذشته اولین جلسه خود را برگزار کرد که طی آن، ۲۵ عضو دفتر سیاسی، نهاد تصمیم گیری حزب و اعضای کمیته دائمی، بالاترین نهاد حکومتی متشکل از هفت نفر تعیین شدند.

کمیته دائمی حزب کمونیست عملا قدرت را در کشور در دست دارد که بیشتر اعضای آن متحدان رئیس جمهور کنونی هستند.

جین پینگ در سال ۲۰۱۷ محدودیت دو دوره‌‌ای ریاست جمهوری را از قانون اساسی برداشت که بدین ترتیب می‌تواند به لحاظ نظری به صورت مادام العمر رئیس جمهور چین باشد.

در سیستم حکومتی چین نقش رئیس جمهور عمدتا تشریفاتی است.

شی جین پینگ در سال ۱۹۵۳ در بیجنگ در خانواده یک رهبر انقلابی و سیاسی برجسته چین به دنیا آمد. در سال ۱۹۷۴، او به اتحادیه جوانان کمونیست چین پیوست و بعداً چندین سمت حزبی در سطح شهرها و ولایات داشت.

وی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ والی ولایت فوجیان شرقی بود، در سال ۲۰۰۷ به عنوان عضو کمیته دائمی دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین انتخاب شد و در مارچ ۲۰۰۸ به عنوان معاون رئیس جمهور خلق چین انتخاب شد.

شی جین پینگ در نوامبر ۲۰۱۲ ریاست کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای نظامی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین را بر عهده داشت و در مارچ ۲۰۱۳ سمت رئیس دولت و رئیس شورای نظامی مرکزی جمهوری خلق چین را بر عهده گرفت.

Trending

خروج از نسخه موبایل