رویداد های اخیر

صالح: توافقنامه دوحه را به رسمیت نمیشناسیم

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲۳, ۱۳۹۹)

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری می‌گوید که  دولت افغانستان توافق‌نامه دوحه را به رسمیت نمی شناسد.

آقای صالح که روزگذشته (پنج شنبه) در نهمین «نشست امنیتی هرات» سخن می‌زد در این باره گفت:” ما توافقنامه دوحه را به رسمیت نشناختیم، ما واژه به رسمیت شناختن را استفاده نکردیم، ما واژه استقبال را استفاده نکردیم، ما واژه تصدیق را استفاده نکردیم. ما تنها گفتیم که توافق دوحه را یادداشت میگیریم. چون ما می فهمیم که اگر ما کدام واژه قوی را استفاده می کردیم بعدن آنها ادبیات آن واژه ها را که ما استفاده کرده بودیم، بالای ما تحمیل می کردند.”

دولت افغانستان باور دارد که طالبان از توافقنامه دوحه برای دستیبابی مشروعیت سیاسی و جهانی بهره می‌گیرد، اما به تعهدات آن پابند نیست.

به گفته دولت، طالبان با تفسیر نادرست این توافقنامه خود را پیروز و در جایگاه بالا اما غیر ضروری میبیند.

صالح در این باره گفت:” هیچ یک از فرماندهان طالبان در داخل افغانستان از تعهد غلط گروه مذاکرتی شان در دوحه برای روند صلح خبر ندارند. آنان می‌گویند که برای شان گفته شده پس از توافق‌نامه صلح با امریکا نبرد باید شدت بگیرد و شهرها باید به زور گرفته شود.”

ایران هم نگاه ظاهرأ همسو با دولت افغانستان روی توافقنامه امریکا و طالبان دارد.

بهادر امنیان، سفیر ایران در کابل، در این باره گفت:”ما از ابتدا انتقادهای از این روند داشتیم چون اساس این توافق میان طالبان و امریکا بود اما دولت افغاسنتان از آن و از جزییات آن با خبر نبود حالا من فکر می کنم که یک طرف خودش را برنده حس میکند و تصور میکند که آنها هم در میز مذاکره و هم در میدان نبرد دست بالای دارند. در قدم نخست باید هر دو طرف نگرش مذاکره شان را تغییر بدهند.”

از سوی دیگر، بریتانیا می‌گوید، توافقنامه امریکا و طالبان باید دست کم گرفته نشود چرا که راه را برای مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان باز کرده است.

الیسون بلک، سفیر بریتانیا در کابل، در این مورد گفت:” من کاملاً موافق هستم که یک مشکل ذهنیت در حال حاضر وجود دارد به ویژه از سوی طالبان که آنها فکر میکند که برنده استند. من فکر می کنم که باید این موضوع هم دست کم گرفته نشود که هر دو طرف در حال حاضر باهمدیگر گفتگو میکنند. و در حال حاضر نیاز است که اعتماد سازی شود. اما تداوم حملهها از سوی طالبان و سطح خشونتها اعتماد سازی را بسیار دشوار ساخته است.”

 به گفته معاون نخست رییس جمهور، طالبان و داعش متحد شده اند و طالبان موفقیت و گرفتن مسوولیت حملهها بر غیرنظامیان را بر داعش میفروشد، ا دعاهایی که طالبان همواره رد کرده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل