Connect with us

رویداد های اخیر

صالح: قانون اساسی و جمهوری اسلامی نباید قربانی یک روند صلح نافرجام شود

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۲۰, ۱۴۰۰)

امرالله صالح معاون نخست رییس جمهوری میگوید که حکومت آماده است برای رسیدن به صلح امتیاز بدهد، اما نمی گذارد که قانون اساسی زیر پا شود.

آقای صالح تاکید می ورزد که حکومت برای اشتراک در نشست ترکیه آماده است و نمی خواهد سد راه صلح قرار گیرد.

معاون نخست رییس جمهوری در یک گفتگو با بی بی سی گفته است که حکومت افغانستان و قانون اساسی کشور نباید قربانی شود.

آقای صلح گفته است: “ما آماده ای قربانی و مصالحه استیم. اما ما نمی‌خواهیم قانون اساسی افغانستان و جمهوری اسلامی بز قربانی یک روند صلح نافرجام شود.”

در همین حال معاون نخست رییس جمهوری تاکید می کند که دولت افغانستان نمی تواند سد راه تصمیم ایالات متحده برای خروج  نیروهایش از افغانستان شود، اما خروج مسولانه این نیرو ها از افغانستان را حق مردم می‌داند.

آقای صالح گفته است: “اما اگر بگوییم که سرنوشت یک کشور معلق به حضور و یا عدم حضور چند هزار نیروی خارجی است در حقیقت ساده ساختن یک موضوع مغلق و پیچیده زمان ماست. خروج مسوولانه از افغانستان حق مردم است که از جامعه جهانی بپرسند.”

آقای صالح از آمادگی ها برای اشتراک در نشست ترکیه خبر می دهد اما تاکید دارد که تنها زیر فشار قرار دادن طرف دولت افغانستان نمی توند برای رسیدن به یک توافق مفید باشد.

وی گفته است: “ما به ترکیه با صداقت، جدیت و باور برای آوردن صلح میرویم. ما نمی خواهیم سد راه صلح قرار بیگیریم ما آماده هستیم که امتیاز بدهیم اما ما آماده نیستیم که قانون اساسی افغانستان را از بین ببریم و روی آن پا بگذاریم.”

از سوی هم وزارت خارجه امریکا درکنار اینکه از تلاش ها برای اشتراک ساختاری ترکیه و افغانستان در نشست استانبول خبر می دهد، در مورد نزدیک شدن زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان هم می گوید که احتمالا رییس جمهوری این کشور تا پیش از ختم این زمان‌بندی یک بار دیگر روی این موضوع صحبت کند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا میگوید: “برنامه ریزی ها برای نشست استانبول از بهر تسریع روند صلح افغانستان جریان دارد. این نشست به مالکیت افغان ها و به پشتیبانی سطح بالای اشتراک جامعه جهانی خواهد بود. این نشست برای پیشرفت و تکمیل مذاکرات دوحه خواهد بود.”

اما در صورت به توافق رسیدن جریان ها در نشست دوحه و رسیدن به صلح حکومت آینده افغانستان در عدم حضور نیروهای خارجی چگونه خواهد بود.

اشتون بی کارتر وزیر دفاع پیشین امریکا میگوید: “من فکر می کنم اگر افغانستان یک دولت همکار داشته باشد که هدف همه بوده است بهتر اما اگر به ما به دولتی برسیم که تمام آنها طالبان باشد و احتمالا مثل طالبان گذشته که بن لادن را تحمل می کردند بسیار دشوار خواهد که از بیرون آنها نظارت شوند ازین جهت نباید این مردم ترک شوند.”

این در حالی است که تا کمتر از سه هفته دیگر زماب‌ندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان تمام می شود. دیده شود عملکرد طالبان پس از ختم این مدت در صورت خارج نشدن نیروهای خارجی چه خواهد بود.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!