رویداد های اخیر

صدر اعظم پاکستان: عامل نابسامانی‌ها در افغانستان بیشتر خود افغان‌ها اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۷, ۱۴۰۲)

انوار الحق کاکر، صدر اعظم موقت پاکستان گفته است که عامل نابسامانی‌ها در افغانستان بیشتر از خارجی‌ها خود افغان‌ها اند.

آقای کاکر در مصاحبه با تلویزیون پاکستانی «سما» گفت که نظر منفی در افغانستان درمورد پاکستان از قبل وجود داشت و دلیل آن تنها اخراج مهاجرین غیرقانونی نیست.

او گفت: «پنجاه لک نفر را پنجاه سال میزبانی کردیم. در مقابل شاید حتی پنج هزار افغان در هند نباشد. اما یک بخش آنان هند را بهتر می‌دانند و پاکستان را همواره سرزنش می‌کنند.»

او گفت که کشورهای خارجی به شمول کشورهای خلیج، شوروی سابق، آسیای مرکزی، امریکا، ایران و پاکستان در نابسامانی‌ها و رنج مردم افغانستان دست دارند، اما از همه بیشتر دست خود افغان‌ها است.

آقای کاکر گفت: «در سال ۱۹۷۹ وقتی میر اکبر خیبر کشته شد و پس از آن سردار داود و خانواده اش شهید شدند، به امر استخبارات پاکستان نبود. خلق و پرچم که به زور قدرت را به دست گرفتند افغان بودند.»

در این مصاحبه، خبرنگار گفت که یک بازیکن تیم ملی کریکت افغانستان که ۱۹ سال سن دارد و از نسل جدید است، جایزه خود در بازی مقابل پاکستان را به مهاجرین تقدیم کرد که این نشان دهنده تیرگی روابط است در حالی که پاکستان نمی‌خواهد هند در افغانستان نفوذ پیدا کند.

کاکر در پاسخ گفت: «برای جوان ۱۹ ساله من معلوم است که در افغانستان تی تی پی حضور دارد و در مناطق مرزی ما جایی که عمدتاً جمعیت پشتون زیست دارند مردم در حملات انتحاری کشته می‌شوند، در مسجد کشته می‌شوند، در عبادتگاه ها کشته می‌شوند. غیرنظامیان، پولیس و اردو شهید می‌شوند. اگر با این وجود هم ببینم که این پسر ۱۹ ساله درمورد من چه فکر می‌کند، فکر کند. اما به این نوجوان ۱۹ ساله گفته شود که از جانب تو دربرابر من قتل و غارتگری صورت می‌گیرد و از این بیشتر قابل قبول نیست.»

ابراهیم زدران، عضو تیم ملی کرکت افغانستان پس از پیروزی در مقابل پاکستان در جام جهانی، جایزه «مرد میدان» خود را به مهاجرین افغان اهدا کرد که از پاکستان اخراج می‌شوند.

Trending

خروج از نسخه موبایل