تجارت

صدها معترض در کابل خواستار آزاد سازی دارایی‌های افغانستان شدند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲۶, ۱۴۰۱)

صدها تن از باشنده‌گان شهر کابل در یک حرکت اعتراضی امروز (شنبه، ۲۶ سنبله) خواستار آزاد سازی پول‌های منجمد شده افغانستان از سوی ایالات متحده امریکا شدند.

این مظاهره کنندگان با انتقال ۳.۵ میلیارد دالر پول افغانستان به یک صندوق وجهی در سویس نیز مخالفت کردند. آنان از سازمان ها ونهاد های جهانی حقوق بشری خواستند که بر امریکا فشار بیاورند تا ذخایر ارزی افغانستان را آزاد سازد.

مدثر، یک تن از معترضان گفت: “نُه میلیارد دالر پول منجمد شده حق افغانستان است و باید به افغانستان سپرده شود.”

به گفته این معترضان، امریکا با وضع تحریم‌ها علیه افغانستان بحران بشری خلق کرده است. آنان از جامعه جهانی و نهاد های حقوق بشری می‌خواهند که بر امریکا فشار بیاورند تا این پول را آزاد سازد.

لعل آقا امیری، یک تن از معترضان گفت: “با مسدود سازی نُه میلیارد دارایی های افغانستان، امریکا کودکان افغانستان را از لحاظ اقتصادی می کُشد.”

وزارت خارجه چین نیز خواستار آزادی کل ذخایر ارزی افغانستان شده است. سخنگوی این وزارت گفته است که چین می‌خواهد امریکا تحریم‌های یک جانبه در برابر افغانستان را هرچه سریعتر لغو کند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: “دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان که توسط ایالات متحده امریکا مسدود شده است، دارایی‌های ملی افغانستان و همچنین پول‌های نجات دهنده مردم افغانستان است. چین از ایالات متحده می‌خواهد تا دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را به طور کامل آزاد کند و تحریم‌های یک جانبه در برابر افغانستان را هرچه سریع‌تر لغو کند.”

سفارت روسیه در امریکا انتقال بخشی از دارایی های افغانستان را به صندوق وجهی در سویس غیرقابل قبول خوانده است و از واشنگتن خواسته که پول بانک مرکزی افغانستان را آزاد سازد.

اخیرا امارت اسلامی هم با ایجاد صندوق وجهی افغان در سویس مخالفت کرده است و گفته که امریکا این پول را در اختیار بانک مرکزی افغانستان قرار دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل