تجارت

صد سال پس از استقلال؛ افغانستان فاقد استقلال مالی و اقتصادی است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

با آن‌که دولت‌ها تلاش‌هایی را برای خود کفایی کشور از نظر اقتصادی در چند دهه اخیر انجام داده اند اما هنوز هم افغانستان از جملۀ کشورهایی است که از این رهگذر دچار چالش‌های جدی بوده و در حال حاضر از نظر اقتصادی و مالی وابسته به کمک کشورهای خارجی می باشد.

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری بیان می دارد تا زمانی که استقلال اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد استقلال سیاسی بی‌مفهوم خواهد بود.

خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری، می گوید، «شصت الی هفتاد فیصد وابسته هستیم و این وابستگی باعث این می شود که ما از لحاظ سیاسی و امنیتی محتاج باشیم. اگر ما آزادی اقتصادی داشته باشیم پس ما احتیاجی نداریم. به همین ارتباط ضرور است که ما اول جنگ را ختم کنیم و در صورتی که جنگ ختم نشود ما از وابستگی خلاص نمی شویم.»

در این میان شماری از آگاهان می گویند که کشور از نظر اقتصادی و مالی از گذشته تا حال با چالش‌های جدی روبرو بوده و در حال حاضر نزدیک به هفتاد فیصد بودجه انکشافی از سوی کشورهای تمویل کننده پرداخت می شود.

آنان از حکومت می‌خواهند تا در بیرون شدن کشور از چنین حالت، تلاش‌های جدی را انجام دهد.

تاج محمد تلاش، آگاه اقتصادی، م

ی گوید، «وابستگی مالی ما با کشورهای بیرونی هفتاد درصد است و این وابستگی ها برای قشر نو، گذشته و آینده زیان‌بار خواهد بود.»

شبیر شبیری، آگاه اقتصادی، می گوید، «حدود هشتاد تا نود درصد هم به لحاظ اقتصادی، فعالیت‌های اقتصادی و تولید اقتصادی وابسته به منطقه، همسایه و جهان هستیم، و متأسفانه یک کسر بیلانس تجارت فاحش داریم و کشور وارداتی هستیم.»

این در حالی است که نوسانات اقتصادی کشورهای همسایه نیز از جمله موارد دیگری است که می تواند اثرات ناگواری بر بازار های اقتصادی و مصرفی کشور داشته باشد.

 

Trending

خروج از نسخه موبایل